Chef Ledare 4-2019
32 Fokus Entreprenörskap Entreprenörer är gladiatorer! Inom kort sänks aktiekapitalgränsen till 25 000 kronor med syftet att underlätta för människor att bli nyföretagare. Ett större skäl (än pengar) till att endast en bråkdel av de som vill starta eget tar språnget är dock att entreprenörskap har inslag av kvicksand och gatlopp. Mänsklighetens idé- och lärdomshis- toria är fylld av oräkneliga exempel på en ständig kamp mellan socioekonomiska hinder och entreprenöriella genombrott. Hindren består till betydande del av konfor- mitetens starka tröghetskrafter. Konformi- tet, är en slags osynlig men högst märkbar socioekonomisk kvicksand som entreprenö- rer måste traggla sig igenom. Ibland kan det kallas avundsjuka eller Jantelagen – men det är mer komplext än så. Motståndet kommer från många, ofta oanade håll och de tröghetskrafterna samverkar för att dra ner viljan till självständigt tänkande och till att skapa något nytt och att förverkliga sina drömmar. Inom populärkulturen återkommer frasen ”Resistance is futile”; inte minst i Star Trek, där det är mantrat hos ”the Borg”, som är universums största hot (Star Trek-fans kan vilja debattera denna rankning). The Borg symboliserar ett påtvingat kollektivt medvetande och ett krav på konformism: ”We are the Borg. Existence as you know it is over. We will add your biological and technological distinctiveness to our own... Resistence is futile.” Det finns ingen entreprenör, inom någon bransch, som inte har mött denna mentali- tet i någon omfattning. Defaitistledet Förändringströgheten handlar långti- från enbart om renodlad konkurrens utan motståndet är enormt från bland annat eta- blissemangets representanter. Det är också inbyggt i samhällssystemet att omDu vill förändra systemets jämvikt (equilibrium) så Av: Kevin Kane, Affärsutvecklare & Digital Content Manager på Företagande.se i Stockholm får Du betala ett ockerpris för det. Det är ur detta som det i Hollywood och bland musikvärldens supermiljonärer och miljardärer finns en lång rad personligheter som vid något tillfälle i sina liv har varit hemlösa, på gränsen till hemlöshet och har haft motsvarande Kronofogden efter sig. Ja: skådespelare, mannekänger, fotomo- deller, låtskrivare, musiker och författare är i allra högsta grad entreprenörer (enskilda näringsidkare). En rimlig jämförelse av samhällssys- temets jämviktssträvan kan göras med gatlopp. I medeltida Sverige fanns det ett slags skamstra ff (se historiesajten). Stra ff et bestod i att över 100 personer (ofta soldater) kunde ställa sig mitt emot varandra med spön i handen. Personen som skulle stra ff as tvingades springa fram och tillbaks i mitten medan de hårda slagen ven och haglade. En liknande, pennalistisk initiationsrit gäller (inte minst) underhållningsvärldens entreprenörer som försöker skapa sig en fast inkomst på sina intressen och talanger. Det kommer alltid något led, någon fas i utvecklings- och innovationsprocessen, då defaitisterna träder fram. Stjärnorna på toppen fick höra att de var talanglösa, för tjocka, för smala, hade för stora näsor, var för sexiga eller fula och ett otal andra ”skäl” till varför de aldrig skulle lyckas. Oscarvinnaren Sidney Poitier blev uppmanad av en rasist att inte slösa folks tid utan söka jobb som diskare istället. Elvis mötte motstånd. Stephen King, JK Rowling och Astrid Lindgren blev refuserade. Dustin Ho ff man sov på köksgolvet hos vännen Gene Hackman. Kelly Clarkson tillbringade ett antal nätter i sin bil. Likaså David Letter- man, Hilary Swank, Morgan Freeman och James Cameron bland många andra. Daniel Craig sov på en parkbänk. Rowling överlev- de på socialbidrag. Ofta får stjärnorna fortfarande höra käns- lomässig kritik och negativa åsikter, vilket bland annat Selena Gomez som är en av världens populäraste stjärnor, har avslöjat. Den glorifierade mobbaren Simon Cowell har till och med gjort sig en förmögenhet på att förhärliga denna mentalitet via sina idol- och Got Talent-koncept. Simon Cowell kom in i musikbranschen tack vare sin skivbolagschef till pappa och visade prov på sin kompetens på 1990 -talet genom att neka att skriva kontrakt med några tjejer som kallade sig Spice Girls – med motiveringen att ingen skulle vara intresserad av att lyssna på dem… De sålde 80 miljoner album och turnerade jorden runt som en av historiens största popgrupper. Välmenande sabotage Det är inte bara självutnämnda allvetare som utgör en del av entreprenörens gatlopp och kvicksand. Defaitisterna finns i alla delar av samhället och visar sin skeptiska sida så fort det gäller något nytt. Individerna i detta ”obligatoriska defaitistled” kan vara kreativa och stöttande på olika sätt och sam- tidigt fantasilösa och begränsande på andra. Det finns miljarder välmenande släktmed- lemmar, makar, vänner, medarbetare, lärare, politiker, forskare etc) som har felaktiga men djupt rotade föreställningar om ”vad världen vill ha” och om vad som är ”realis- tiskt”. Defaitisterna kan gilla personen men tror inte på förändringsagentens/entrepre- nörens vision och är övertygade om att den som försöker ”jaga väderkvarnar” kommer att misslyckas. Detta nya behöver inte röra enbart a ff ärer och entreprenörskap – defai- tisternas fiende är i grunden förändring. Kuriosa är att när den driftige visionären har löpt färdigt gatloppet, lyckats kämpa sig
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=