Chef Ledare 4-2019

Chef & Ledare Nº4 2019 23 Intervju med en av våra sponsrade partners Vårt instrument har ett mått – Adaptabi- lity – som ger besked om var man upplevs ha sitt fokus i umgänget med andra – på egna behov eller på andras behov. Det finns inget bättre med den ena eller andra posi- tionen i sig, men modern forskning på sam- arbete indikerar att man bör behärska båda polariteterna. I grunden handlar det om våra behov av att å ena sidan vara tillsammans med andra och anpassa oss, och å andra sidan gå vår egen väg och vara självständiga och oberoende. Som vi ser det är det alltid bra att vara lyhörd men det är viktigt att inte alltid möta andras behov och att ha modet att gå sin egen väg när det är rätt. På samma sätt är det ibland viktigt att låta andra få sin vilja ige- nom även om det kanske objektivt sätt vore bättre att gå en annan väg. Resultatet man får i profilen kan ge anledning till dialog om hur man prioriterar mellan dessa behov i ett givet sammanhang. – Vi är båda erfarna organisationskon- sulter. Sammantaget har vi drygt 60 års erfa- renhet i yrket. Johan är disputerad psykolog och jag och jag är ekonom och beteendeve- tare med Masterexamen. Tittar man på vår erfarenhet och lyssnar på andra som har liknande erfarenhet så inser man att det här är ett oerhört komplext område. Ibland kan man tjäna på att förenkla men ofta går de förenklingarna lite för långt. – IDI har inget släktskap med de nu så omskrivna färgmodellerna utan har som sagt en koppling till forskning om ledarut- veckling och olika försök att hitta fram till ett smart beteende när man ska leda andra. Vi vill varna för att personligheten används som en förklaring till allt. Är detta något man snabbt kan göra och använda ”in action”? J OHAN : Vi har utvecklat verktygets data- insamlingsmetod så att du på några timmar kan fatta beslutet, administrera, samla in data, presentera resultatet och sedan diskutera via din handledare i gruppen. Med tidigare metodik och teknik kunde det ta en vecka. Idag kan vi göra det i telefonen och få ut resultatet snabbt. Det är en stor föränd- ring i användarvänlighet som vår teknikut- veckling ligger bakom. Vad ser ni framför er inom det här områ- det? T HOMAS : Digitaliseringen gör att det blir lättare att mäta och inhämta informa- tion. Det kommer också mycket stöd som är kopplat till våra mobiltelefoner. Vi tror att ännu mer kommer att gå både fort och lätt. Det tror vi gäller för hela branschen, ledarut- veckling, personalutveckling, medarbetar- undersökningar. Mätningar måste göras snabbt och ge specifik information. Vi hoppas att vi är förbi den tid då man söker enkla generella förklaringar på kom- plexa problem. — Vad är IDI? IDI är ett beteendeinstrument som idag f inns tillgängligt på 22 olika språk. Det har utvecklats i Sverige sedan början av 80-talet och ägs idag av företaget IDI Pro f iling AB. IDI mäter en persons beteende i tre dimensioner. Den första visar i vilken grad en person upplevs sträva efter att aktivt påverka andra. Den andra mäter den grad av känslomässig kontakt personen upplevs sträva efter. Dessa två dimensi- oner kan ställas mot varandra i en matris, som då beskriver fyra beteendestilar. Vi kallar dem Motivator, Producer, Processor och Relator ef- ter de styrkor som tydligast är förknippade med stilarna. De fyra stilarna har visat siga vara lika resultatinriktade och e ff ektiva, men på fyra olika sätt. Den tredje dimensionen Adaptability – mäter hur mycket en person upplevs förändra/anpassa sitt beteende för att möta andras behov i olika situationer. Att kunna anpassa sin bete- endestil för att möta andra människors och olika situationers behov är en samarbetsfärdighet. Att ta ansvar för egna behov och ge andra feedback på ett juste sätt när dessa inte möts är en annan samspelsförmåga. Att balansera dessa olika behov är nyckeln till gott samarbete. Den beskrivning (IDI-pro f il) som personen får är enkel och tydlig och lätt förstå. Sättet som den presenteras på, tillsammans med den dokumentation som ingår, ger även personen ”verktyg” för att utveckla förmågan att samarbeta och samspela med andra. Besök vår hemsida www.idi.se för mer information Kontakt IDI Pro f iling AB Alströmergatan 45 112 47 STOCKHOLM Telefon: +46 (0)8 - 756 70 35 E-post: info@idi.se Thomas Larsson, VD Telefon: +46 (0)70 - 5932481 E-post: thomas@idi.se Johan Grant, Metod– och Praktikutveckling Telefon: +46 (0)70 - 7330099 E-post: johan@idi.se AramMarqus, Teknisk Utveckling Telefon: +46 (0)76 - 2235254 E-post: aram@idi.se

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=