Chef Ledare 4-2019
20 Intervju med en av våra sponsrade partners IDI Profilings instrument Interpersonal Dynamics Inventory – IDI – är en hjälp både för den enskilda perso- nen och för hela företag och organisationer som har ambitionen att skapa en innovativ företagskultur. Om ett företag låter alla che- fer och medarbetare få sina IDI-profiler kan medvetenheten om den egna styrkan och andras kompletterande styrkor i ett företag sprida sig även till kunder och blir en positiv faktor för företagets innovationskraft och tillväxt. IDI är ett svenskutvecklat ” 360 -graders instrument” som idag finns tillgängligt på 22 olika språk och har använts av fler än 160 000 personer, vilket gör det till det mest använda instrumentet i sitt slag i Sverige. Varför ska man göra en IDI pro f il? T HOMAS : Grunden är att man vill ut- vecklas och är beredd att göra en ansträng- ning. Det är tre generella frågor en person mås- te vilja ha svar på innan vi startar processen att skapa en IDI-profil: ”Är du intresserad av hur andra uppfattar dig och vad som driver dig?” ”Är du intresserad av att förstå andra och vad som driver dem?” ”Är du intresserad av att utveckla din förmåga till samarbete och samspel med andra?” – Sedan gårman djuparemot mer specifika önskemål. En säljavdelning kan vilja utveckla samarbetet med sina kunder. En stabsfunk- tion vill få bättre genomslag och förståelse Vem blir du i andras ögon? Foto: IDI Profiling för linjeorganisationen. IDI-profiler används i många olika sammanhang, i säljträning, le- darutveckling och i coaching. Det används till ochmed i terapi. Det är främst till för personer somhar behov av att samspela väl med andra. J OHAN : Jag har arbetat med assessment under många år, utvecklat chefer på hög nivå och även samarbetat med rekryterare. Det jag har lärt mig under de här åren är att det finns gott om personlighets– och ledar- skapsmodeller som faktiskt inte stämmer. Det finns till exempel en väldig övertro på social kompetens och extroversion. Men sanningen är att många duktiga chefer är väldigt introverta och en del är faktiskt rätt klumpiga socialt. Jag har sett många varian- ter på chefer och har i huvudsak arbetat med de som har varit väldigt framgångsrika. – Det som verkligen spelar roll är hur intresserad och dedikerad man som chef är till verksamheten. En fråga som det pratas mycket om nu är psykologiskt trygghet men många – inte minst mina kollegor i branschen – drar fel slutsats och tror att det handlar om att chefen har något slags per- sonlighetsegenskap. I själva verket handlar det om att chefen är dedikerad till verksam- heten, att det är viktigt att alla kommer till tals och att vi behöver många perspektiv. Hur går det till att göra en pro f il? T HOMAS : IDI tillhandahålls av certi- fierade handledare. Det blir i relation med handledaren somman lägger upp insatsen och går vidare med resultatet. Vi arbetar inte med någon standardmodell eftersom vi vet att varje situation är unik och behöver be- mötas så. En av våra starka sidor är att man får hjälp hela vägen av en handledare med omdöme och kunskap om organisationers sätt att fungera. Många andra skryter med att de har test som gör underverk. Men vi vet att det inte riktigt är så. En utvecklingspro- cess blir inte bättre än dess handledare. Berätta mer om handledaren T HOMAS : IDI Profiling är B 2 B-företag som tillhandahåller vårt verktyg för profes- sionella användare och vi säkerställer deras kompetensnivå genom våra utbildningar. – Det som gör oss unika är bland annat vårt urval av handledare. Vi har höga krav på den personens erfarenheter. Att man förstår den pedagogik vi tillämpar för att Samarbete och samspel är en avgörande faktor för ett företags tillväxt och utveckling. IDI Pro f iling hjälper dig ta reda på hur andra upplever dig. Thomas Larsson, VD och Johan Grant, Metod- och Praktikutveckling på IDI Pro f iling delar med sig av erfarenheter, trender och beskriver värdet av att hämta feedback från dem du arbetar nära. ”IDI är ett svenskutvecklat ’360-graders instrument’ somidagfinns tillgängligt på 22olika språk.”
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=