Chef Ledare 4-2019

10 Intervju Frida Boisen cisco och fick en del förfrågningar. Det kom fram en brasilianare och sa att: ”Du måste komma ner till Brasilien och berätta mer om hur man gör det här med sociala medier.” – Sedan var på något vis tärningen kastad. ”Varför finns det ingen bok somhandlar om det här? Jag kanske får skriva den själv då!” Jag skrev ihop en synopsis på tio kapitel och mailade den till en förlagsredaktör som jag tyckte verkade grym. Han tog det direkt där mitt i natten efter en kvart. ”Det låter jättein- tressant! Jag ska ta det medmitt förlagsråd så hörs vi i veckan.” Det blev en bok, Digital succé – Så lyckas dumed sociala medier. Från GT till Dagens Industri? – I min roll som chefredaktör på GT var jag också en del av tidningsledningen på Expressen. Jag lämnade både GT och Expressen och gick till Dagens Industri som Digital Strateg. – Jag började föreläsa i ämnet, jobbade som rådgivare och tyckte det var otroligt spännande. Det var kul att få komma ut och prata med människor och företagsledare över hela världen. – Det gick bara några månader på Dagens Industri så hörde Bonnier Tidskrifter (Idag Bonnier magazine and Brands) och vd:n där, Lars Dahmén, av sig. Jag visste inte var det var för jobb han vill erbjuda mig. Han bör- jade beskriva allt möjligt. Jag frågade: ”Vad är det för roll du tänker dig?” Han svarade: ”Typ Digital chef/vice vd”. – Nu jobbade jag i ledningen igen och digitalt i hur vi ska ta a ff ären in i framtiden. ”Var är det för slags material vi behöver?” ”Vad är det för kompetens vi behöver?” ”Vad är det för a ff är vi ska ha?” ”Hur ska vi göra det lönsamt och framgångsrikt?” Det var jättespännande frågor att jobba med i en spännande tid för mediehusen. Det blev tre år på Bonnier Tidskrifter. Sedan kom det en bok till? – Precis! Den heter Digital passion och blev nominerad till Årets marknadsförings- bok 2019 . Sedan kom det här samtalet från TV 3 . De undrade om jag ville komma och göra en provfilmning för en coachande roll i ett TV-program. Det skulle påminna lite om Lyxfällan men vara ett annat TV-program. – När jag var på väg dit så ringde de och sa att, bara så du vet så är det Lyxfällan. Jag kom dit, gjorde en provfilmning och produ- centerna blev helt eld och lågor. De ville att jag skulle komma tillbaka på måndag och göra en audition med Magnus Hedberg som var den andra programledaren. Sedan sa de att: ”Det här är ingen audition utan du kan börja imorgon.” – Det gick väldigt fort där. Jag tyckte att det kändes otroligt kul. Då hade jag jobbat väldigt mycket med strategiskt arbete på Bonnier Magazine Brands. Det var kul att få jobba på fältet och vara med människor. – Jag älskar att ta beslut i ledningsrum men det är otroligt tillfredsställande att ibland få trä ff a levande härliga människor. Det var otroligt kul att få börja jobba med Lyxfällan. Det är också väldigt betydelsefullt för de sommedverkar. Flera av dem har jag haft kontakt med efteråt. Många av dem är så otroligt tacksamma över att de har fått en sådan stor livsstilsförändring. Sedan blev det Trolljägarna? – Jag hade inte jobbat så länge när programchefen för Lyxfällan ringer mig och föreslår Trolljägarna. Han sa att: ”Där skulle du vara helt perfekt”. Det kändes som 100 %. Jag började jobba med Robban Aschberg som är en fantastisk person och började göra Trolljägarna helt enkelt. Otroligt viktigt och givande. Just nu är vi mitt i inspelningarna av nästa säsong. Det är modigt! –Modochpassionärmina ledord i livet. Jag brukar ofta tänka att: ”Vad är det värsta som kanhända?”. Ofta är det inte så hemskt.— ”Internationellt blev folk väldigt imponerade av denhär socialamedier kampanjen.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=