Chef&Ledare 2020 #2
Chef & Ledare Nº2 2020 9 efter på Reaktion som jag hör för sällan i ledarskapssammanhang. ”Sätt personalen först, kunden sedan.” Det är ett gammaldags synsätt att sätta kunden först. Hur bygger du det framgångsrika teamet? – Jag gillar att läsa om ledarskapsteorier och lyssnar mycket på ledarskapsintervjuer bland annat en bra pod på DI som heter För- nuft & känsla. Det finns två stycken teorier som jag har fastnat för. Den ena teorin är baserad på boken Good to great (Författare Jim Collins. Red. anm.) Omger du dig med rätt människor och skapar en miljö där tea- met blir framgångsrikt då är matematiken att 1 + 1 = 4. – Det finns en annan fantastisk ledar- skapsbok, om du inte har läst den så ska jag varmt rekommendera dig att läsa den. The five dysfunctions of a team (Författare Patrick M. Lencioni. Red anm,) Den handlar om de parametrar som bör finnas på plats för att du ska få ett optimalt team att fung- era. Den boken stämmer så mycket för mig i förhållande till min fotbollsteori. Allting i mitt ledarskap måste bygga på att alla har förtroende och tillit för varandra. – Om du och jag sitter i en ledningsgrupp där du har tillit för mig och jag har tillit för dig och vi har förtroende för varandra. Då uppstår en miljö där du och jag kan ha en konflikt om en sak och där vi inte tar någon- ting personligt. – Jag har en egen grundfilosofi som säger att konflikter leder oss framåt. För mig är konflikt positivt. Egentligen håller vi inte Intervju Jan Ringsø Jans bästa tips för framgång • Sätt ALLTID personalen först i din prioordning – alldeles för många pratar om kunden först. Har du inte dina kolle- gor med dig så får du heller ingen nöjd kund. • Var insiktsfull kring dig själv och dina egna prestationer– så att du alltid kan anpassa och utveckla ditt ledarskap. Ingen är perfekt. • Se alltid till att leverera själv – ingen vill ha en Powerpoint- skapare och papirflyttare som sin ledare. • Att alltid omge dig med personer som är bra på saker du inte är bra på – exempel om du är en bra mittfältare, så behöver du en riktigt bra anfallare och målvakt för att laget skall leverera hela vägen. inte sällan är ledaren marknadsföraren/säljaren, då behöver man ofta ha en ekonom och administratör bredvid. • Laget går alltid före indivi- den – är en grundregel som är väldigt bra att alltid falla tillbaka på och fråga sig själv när man skall fatta beslut. Det kan vara av långsiktig strategisk karaktär (förvärva eller sälja företag), men även av en här-och-nu operatio- nell och taktisk karaktär (tex säga upp den bästa säljaren på grund av dåligt lagbete- ende). • Var tydlig – kan låta enkelt, men är väldigt svårt och här kommer också självinsikten in, var noga med att utvärde- ra dig själv kring detta temat ofta – är jag tydlig? • Framgå med ett gott exem- pel , agera själv som du för- väntar att andra skall agera. med varandra om en sak. Genom att vi diskuterar så landar vi antingen hos dig eller hos mig eller så landar vi någon annanstans. – Om jag som ledare har självinsikt så kan jag förstå i en sådan konfliktfylld situation att ”Du har faktiskt rätt i det! Jag har fel här.” Så att man inte står på sig bara för att… – Genom att du skapar ett engagemang så har också varje enskild individ i gruppen mycket lättare att ta ett ansvar. När förtro- endet för varandra och att våga ta konflikter ligger på plats vågar man ta diskussionen och hålla varandra ansvariga. Då behöver det inte komma från mig som chef utan det kan komma från någon annan i gruppen. Mer på team? – Att ha fokus på resultatet. Det går inte att jobba med förtroende, vara bra på att ta konflikter, ha commitment, ta ansvar och sedan inte ha fokus på någon typ av resultat. Vi måste vinna champions league. Vi ska vinna den här fotbollsmatchen. Vad säger du om egenskapen ego i ett team? – Jag har haft sådana också och det skapar jätteproblem. En enda sådan individ stör en hel grupp. Det är då du måste fatta mod och göra någonting åt situationen. Ta diskussionen med personen som antingen ändrar sig till den här filosofin eller får hitta någon annanstans att vara. Hur stor betydelse har kunskapen i sälj och förhandling? – Vårt företag är uppbyggt på att jag är försäljningsdriven själv. Vilket innebär att vi har en kultur som är sälj. Vi tycker att det är fint att sälja och i vår bransch är det inte vanligt. Hur började resan med Reaktion? – Resan med Reaktion började redan 1985 med ett extrajobb hos min gamla fotbollsträ- nare som startat en egen firma som hyrde ut solariehimlar. Då blev jag sugen. ”Jag vill starta eget. Jag vill växa.” Så det låg där undermedvetet. – Sedan gick åren och jag reste till Sveri- ge. Efter Grafiska Institutet började jag på ett företag som hette Grafiska kompaniet och träffade där en person som i mångt och mycket blev en ledarskapsfigur. Ett helt gäng hoppade av och startade en ny firma som hette Next Communications och jag träffade ytterligare en person som var en ex- trem visionär. På vägen splittrade vi upp det stora bolaget i fyra stycken små bolag. Jag var väl 28-29 år när jag blev vd för ett bolag utan att förstå någonting av vad det innebar. Jag fick ett papper som jag fick skriva på. Sedan var jag vd och det var bra med det. – Bolaget blev sedan uppköpt av ett börsnoterat bolag. Jag var nu vd i ett dotter- bolag till ett börsnoterat bolag på det glada tjugohundratalet. – Jag har fått jobba med väldigt många ledare i med och motgång och jag fick erfara ”Jag har en käpphäst som vi jobbar efter påReaktion somjag hör för sällan i ledar- skapssamman- hang. ’Sätt per- sonalen först, kunden sedan.”
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=