Chef&Ledare 2020 #2

Chef & Ledare Nº2 2020 5 Undersökningar i fokus Chefskap Bristande information vid kris Mot bakgrund av COVID-19 visar en undersökning från Everbridge att endast 25,6% av de svarande i Sverige tycker att deras arbetsgivare gör tillräckligt för att varna dem för kritiska händelser eller avbrott i verksamheten. – Tillgång till korrekt, snabb och tillförlitlig information är avgörande för att varna människor när det inträffar en kritisk händelse, i synnerhet när det gäller att bemöta ofta vilseledande eller felaktiga uppgifter på sociala medier. Det framgår av en ny undersökning från Everbridge. Dessa är några av resultaten i rapporten ”Clarity out of Chaos” från Everbridge som visar fem dominerande teman: • Företaget man arbetar på kan vara den bästa källan till information vid en kritisk händelse. • De anställda förväntar sig mer informa- tion som ges oftare. • Målinriktad kommunikation väger tyng- re än integritets- och säkerhetsaspekter. • De anställda arbetar mer utspritt och mångskiftande än någonsin tidigare. • Företag saknar viktiga kommunikations- kanaler. Undersökningen genomfördes i mars 2020 på 9 003 anställda på olika företag på 13 geografiska marknader i Europa och Asien, däribland Sverige. Syftet var att undersöka de aktuella trender och vanor för kommu- nikation som kan påverka hur framgångsrik hanteringen av kritiska händelser blir. Företagen kan vara den enda källan till sanning Sammantaget visar undersökningen att ju större företaget är, desto större förtroende hade de anställda för företaget som en källa till sanning. 56% av de svarande i Sverige angav att de tyckte att arbetsgivaren var en tillförlitlig informationskälla under en incident, och denna siffra ökade till 61% för företag med fler än 1 000 anställda. Det var faktiskt bara 11% av de svarande som ansåg att arbetsgivaren var otillförlitlig i detta avseende. Nära 18% av företagen i Sverige Av: Thomas Hagström, Managing Director, Everbridge, Norden har dock inga varningssystem alls enligt undersökningen. Mer information somges oftare Trots att 72% av alla svarande uppgav att de skulle vara bekväma med konstanta och regelbundna uppdateringar på flera infor- mationskanaler i alla situationer, sa nästan 70% att de bara har en kanal på plats. 78% tyckte att varningar borde skickas ut till alla i det drabbade området, och 77 % av de svarande i Sverige skulle vilja ha ett med- delande med ”klarsignal” när faran är över. Över 32 % av organisationerna aktiverar sin plan för hantering av kritiska händelser inom femminuter. 58 % uppgav dock att den största utmaningen är att samla in, validera och dela korrekt information. I slutändan är det bara 25,6 % av de svarande som tycker att arbetsgivarna gör tillräckligt för att varna dem för kritiska händelser eller avbrott i verksamheten. Integritet och säkerhet Det är överraskande få av de svarande som är bekymrade över integritet och säkerhet i samband med varningssystem. Bara färre än 10% uppgav att de inte skulle dela några data med sin arbetsgivare, och det gäller särskilt de som arbetar i stora organisa- tioner. Nästan 58% skulle dela sitt privata telefonnummer och 44% skulle dela sin privata e-postadress. I skarp kontrast till detta skulle bara 29% kunna tänka sig att dela sina konton på sociala medier med en arbetsgivare för att underlätta att varning- ar går fram. Mitt i den nuvarande krisen på grund av covid-19 är det en viktig slutsats att de flesta svarande var mindre benägna att dela GPS-data med myndigheter för att underlätta att varningar kommer fram. Ca 6% är oroade över myndigheternas förmåga att hantera säkerheten, jämfört med nästan 42% som kan tänka sig att dela GPS-data med sin arbetsgivare. Det är dock ett faktum att staten eller vårdorganisationer i samband med corona- viruset kan ta kontakt via telefon, e-post eller textmeddelanden för att säkerställa att medborgarna får viktiga meddelanden som rör folkhälsan, och de behöver inget samtycke för detta. Arbetsgivarna har dock en skyldighet enligt lag att skydda sina anställda. Utspridd personal För närvarande befinner sig den allra största delen av arbetskraften i hemmet på grund av coronaviruset. Under normala om- ständigheter är det dock mer än 63% av de anställda som inte ens arbetar i traditionell kontorsmiljö. Nästan en tredjedel av de sva- rande uppgav att de antingen är på resande fot eller hos kunder, och denna trend kom- mer att fortsätta. Drygt en fjärdedel (27%) av de anställda i större organisationer uppgav också att det finns svårigheter med dagliga aktiviteter på grund av hälsoproblem eller funktionshinder. Kommunikation somsaknas När det gäller vem som tillhandahåller information vid en kris, uppgav 70% av de svarande att de tycker att lokala räddnings- tjänster är pålitliga. Faktum är att alla lokala myndigheter (t.ex. polis, den politiska led- ningen och andra samhällstjänster) ansågs vara tillförlitliga. En stor del av svenska sva- rande (56%) uppgav också att de var ansåg arbetsgivaren vara en tillförlitlig källa. Undersökningen visade att meddelanden via mobil kommunikation (dvs. via app/tal/ text) anses vara en utmärkt kanal för kom- munikation, och 74% av svenska arbetstaga- re väljer detta framför andra kanaler. — Gå till https://cem-europe.everbridge.com/ för att ladda ner rapporten Clarity out of Chaos 2020. Undersökningen är genomförd av undersöknings och analysföretaget https://vitreousanalytics.com/ på uppdrag av Everbridge

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=