Chef&Ledare 2020 #2
22 skapen är ödmjukhet. Det är en hårfin linje. När du som entreprenör har byggt din egen verksamhet, går det redan bra för dig när vi träffas. Men den som kan bevara båda fötter- na på jorden har i vår värld bättre förutsätt- ningar att bygga ett bra team omkring sig och få med sig människor. Det är något som vi upplever att många inte alltid har. – Att få med sig människor och leda dem, är i vår värld mer långsiktigt om du själv har gjort det och kan visa vägen än att du pekar och säger att så här måste ni göra. Återigen, vi investerar i bolag i en rätt tidig fas. Allting är oftast inte på plats och man ska göra flera saker samtidigt. Du vill gärna investera i någon som du ser har gjort det här själv och är längst ute på frontlinjen och leder. – Att ha en livlig fantasi. Vi jobbar med teknik och innovation. Det sättet du gör det på idag kommer inte att vara det sätt du gör det imorgon p.g.a. den teknik vi introduce- rar till marknaden. Den som inte är fantasi- full, kommer att ha svårt att förklara till sin blivande målgrupp eller marknad, varför det här är bättre än dagens Golden Standard. – Det handlar också om naivitet. Att vara realistisk och fatta välgrundade beslut, men vara orädd inför att ta sig an världsmarkna- den och att bli bäst i världen på det. – Det är också min personliga åsikt att i Sverige får individer inte synas och höras. Vi får inte säga att vi är bäst och lite jantelagen på det också. Att våga visa vägen och vara visionär blir också att man ska slå sig själv på bröstet och ta det klivet. Det kan gå stick i stäv med hela vår uppfostran om vad man får och inte får göra. – Det är där jag tycker att det blir intres- sant. Hitta bra kollegor, partners eller bolag. De som har lyckats skapa sig framgång utanför ett mönster. De som sticker ut. Är ledaregenskaperna det viktigaste när ni tittar på företaget? – Alla de här egenskaperna behöver trap- pas ner till personens genomförandekraft. Har man inte den, spelar det ingen roll hur mycket fantasi eller empati du har eller hur mycket du vågar vara visionär. Det måste komma ner till genomförandekraft. – Där är ett CV inte alltid det bästa urvalet för att se om någon har genomförandekraft eller inte. Det syns mycket i det levande mötet, vad personen drar för referenser för att påvisa sin genomförandekraft och att de har konkreta erfarenheter utav det. Det för mig trumfar skola eller betyg. Hur började resan med Serendipity? – Då är vi inne i 2011. Jag jobbar som jurist på ett stort bolag och det börjar klia i fingrarna. Jag vill gärna tillbaka till att bygga bolag och att vara med och skapa någon- ting. Hittills har jag bara bränt mig. Jag har lyckats bygga upp verksamheter och förlorat allt. Det ligger där starkt och påminner, ”Jag kanske bara ska vara jurist.” – Då har jag en vän som säger: ”Du borde träffa Saeid Esmaeilzadeh och Ashkan Pouya,” De hade grundat Serendipity och varit igång ett tag. Vi träffades förutsätt- ningslöst och började diskutera. Det var egentligen ingen av oss som var direkt imponerad av mitt CV. Det var ironiskt nog att jag hade sålt dammsugare. Det var därför de tog in mig. – Jag fick börja med att bygga upp vår enhet för corporate services, dvs Serendipity professionals där vi byggde upp den syste- matik vi använder för att bygga bolag med alla byggstenar som krävs i kompetens. – Vi gjorde ett 50-tal förvärv på knappt fyra år och jag blev ansvarig för alla förvärv. Serendipity var med och börsnoterade bo- laget. Framförallt så gav det mig en väldigt bra utbildning i att systematiskt hitta bra investeringar och se en röd tråd i bolag som klarar sig. Det var det jag gjorde fram till att jag klev över till blq invest. Varför lämnade du Serendipi- ty för blq invest? – På Serendipity tog vi forsk- ning från universitet och byggde bolag av det. Omman ska se det utifrån ett investeringsper- spektiv är det många gånger förenat med långa ledtider och kan bli väldigt kapitalintensivt. Samtidigt som vi gjorde den resan fick jag vid sidan om börja investera och bygga techbolag, alltså mjukvarutech. – De första åren vi byggde så märkte vi att ledtiderna var betydligt kortare. På några veckor tar man upp en betaversion och går mot marknaden. Ska du ta fram ett läkeme- del ska du göra kliniska tester i flera år och ansamla massa pengar. Både i relation till hur pass kapitalintensivt det var och ledti- derna så var det väsentligt bättre. – Serendipity har aldrig varit en uttalad tech-investerare. Vi ville skapa en verksam- het som bara investerar i digital tech. Inom det som kallas dödsdalen har Serendipity egentligen inte varit aktiva alls. Därför valde vi att skapa ett helt nytt varumärke med en anpassad systematik för hur vi hittar de bolagen, investerar och bygger dem. Definiera dödsdalen – När man får en idé och ska starta ett bolag i Sverige har du nära och kära eller affärsänglar som stoppar in pengar. Någon- stans efter femmiljoner blir det för stort för en affärsängel. Då är nästa steg institutionel- la investerare som fonder, VC eller private equity. som går in på tjugo miljoner plus. Det är ett enormt delta från fem till tjugo miljoner där många bolag behöver ytterliga- re extern finansiering för att ta sig till nästa steg. Det finns i princip inga investerare i den sektorn. Det kallas för dödsdalen. – Idag talar vi om en lågkonjunktur, men många av de här bolagen är stöpta och födda i en högkonjunktur där tillgång till kapital har funnits. De stora fonderna, vare sig det är private equity eller VC vill investera där ”Du vill gärna investera i någon somdu ser har gjort det här själv och är längst ute på frontlinjenoch leder.” blq invests tre partners: Kamjar Hajabdolahi, Erik Halvord och Bodil Sidén
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=