Chef&Ledare 2020 #2

Chef & Ledare Nº2 2020 17 Coachsamtal Hälsa bra inlyssnande samtal. Be om att få åter- komma när du har tid och känsla. Även om det handlar om att skjuta upp samtalet 10 minuter. Säg tydligt: – Jag vill verkligen höra vad du säger och hjälpa till men jag kan först om en timme. Då har du hela mitt lyssnan- de. Är det okej? Frågor till dig själv Glöm inte bort att ställa frågor till dig själv innan du tar på dig ett stöttande samtal (och besvara dom sanningsenligt). Exempel på frågor till dig själv: Hur stöttar jag på bästa sätt? Har jag den tid som behövs? Är jag så trygg och lugn att jag kan förmedla det vidare? Har jag ett alternativ att slussa till när högre kom- petens i ämnet behövs? Det är få av oss som är akade- miskt utbildade i psykologi. Orkar jag utan att bränna mina egna krafter? Var går min gräns? Du som stöttar behöver vara extra rädd om dig för att orka stärka den du vill stötta. Det är jätteviktigt! Ibland kan det behöva ältas och då är det ännu viktigare att du verkligen är närvaran- de. Att du ”lyssnar loss” den du tagit dig an. Förtroende Du har fått ett förtroende när du får lyssna in någon i kris. Ingen öppnar upp sig för någon den inte litar på, så håll det förtroendet högt. Lägg bort dina egna tankar och värderingar för en stund. Finns där på riktigt, håll vad du lovar. Det handlar om starka känslor. En så liten detalj som hur du låter när du svarar eller när du säger hejdå i samtalet är viktigare än någonsin när du pratar med någon som är i starkt känsloläge. Var genuin och äkta. Håll i minnet att den du pratar med uppfattar allt starkare än vanligt Fråga: -Hur känns det när du säger/tänker så? Här skapar ni en ömsesidighet. Om ni har flera samtal, kom ihåg att fråga hur det gått sen sist. När du sedan frågar vad ska vi fokusera på idag så skapar det distans och perspek- tiv automatiskt, samtidig som det gamla samtalet inte följer med in i det nya. Märk hur du uttrycker dig och vad som landar bra hos den du pratar med. Det påverkar kommunikationen mellan er. Känn in den du pratar med. Anpassa ditt språk för att skapa samstämmighet. Det gör att du skapar förtroende men gå aldrig ifrån din egen per- sonlighet. Då blir det lätt teater. Det märks direkt på fel sätt. Var alltid dig själv. Sekretess Var noga med att prata om sekretessen så att den du pratar med känner sig trygg. Räkna aldrig med att sekretessen är given. Var tydlig en extra gång med att det ni pratar om stannar mellan er. Om sekretessen inte följs kan det förstöra en relation och skada förtro- endet. Det kan vara svår att reparera. Att ha i tanken Du kan påverka ditt beteende och vad du sä- ger men inte hur det tas emot. Var lyhörd på om dina ord eller ditt beteende väcker starka känslor eller motreaktioner. Var öppen och fråga om du märker att den du pratar förändras under samtalets gång. Fråga och lyssna in svaret. Tips! Be den du pratar med tänka på en person hon/han ser upp till och respekterar. Fråga sen hur han/hon tror att den personen skul- le göra i en viss situation. Den person han/ hon tänker på har ofta egenskaper den själv har men i förstärkt form. En situation eller ett problem kan lösas utifrån ett perspektiv. Det kan bli en användbar öppning i samta- let. Kom ihåg att alltid överlåta till den du pratar med att fatta beslut om vad han/hon vill ha eller behöver. Ge som sagt inte råd. Samtidigt kan experiment och att leka med sätt att komma vidare på vara förlösande. Visste du? Praktiskt taget alla framgångar i våra liv uppnås genom bra relationer med människor som hjälper oss och som vi hjälper. De vi identifierar oss med och tillbringar tid ihop med ger oss energi till framgång och lycka. Exempel på kraftful- la frågor – Vad vore det modigaste du kunde göra just nu.. ? – Vad hindrar dig? – Vad händer om du släpper din oro? – Vad behöver du för att göra det? – Vad har fungerat och vad har inte fungerat? – Vad kan du göra och när? – Vad har du lärt dig? – Vad behöver du lära dig? – Vad har fung- erat sedan sist vi pratade? Tro på den du pratar med. Förvänta dig att den ska kla- ra det den säger sig göra, det skapar förtroende och den som krisar känner sig stärkt. Fira framgångar! Att få känns sig som en vinnare kan göra den stora skillnaden. Jag fixade det!! Även om det är en liten sak. Yes! Var stark! Ingen vill ha en vek sam- talspartner som inte klarar av att driva process när det behövs. Vänd inte kappan efter vinden, det urholkar lätt din trovärdighet. Var pålitlig. Försök att bygga en acceptans för förändring. Förändring innebär ofta motstånd. I en känslig situation kan förändring göra ont och vara besvärlig. Upp- muntra till förändring ochmod. Hylla och tydliggör det som är starkt ochmodigt gjort. Framförallt – var dig själv så känner den du pratar med att den får vara sig själv. Var upp- märksampå när ni inte får ut något mer av samtalet. Bättre att avsluta i gott mod än att passera gränsen och kanske tappa i förtroen- det. Bestäm istället ett nytt samtal när ni har fått distans och kan samtala i nytt ljus. Lycka till!

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=