Chef&Ledare 2020 #2
10 Intervju Jan Ringsø bra ledare och riktigt dåliga ledare. Bra led- are i medgång som är jättedåliga i motgång. – När det här börsnoterade bolaget gick i putten efter 11 september sa jag upp mig. – Jag startade Reaktion helt själv, mars 2002. Det var med visionen att bygga något sommånga känner till. ”Reaktion kan man alltid lita på.” och ”Reaktion har gjort något som få andra har gjort.” – Det är något som ligger under skinnet på mig som jag inte riktigt har identifierat än som är ”Jag ska visa dem att jag kan.” Men jag vet inte vem ”dem” är. Det kanske bara är mig själv? Det ser ut som en rak succe, men hur började det? – 2007 var vi sjutton anställda. Det gick helt fantastiskt år ett, två, tre och fyra. Jag tog in lite delägare och gjorde ett antal miss- tag som snarare tog energi än gav energi. När du tog in delägare, upplevde du att de kommed kunskap? – Det hjälper inte omman kommer med kunskap omman inte kan bidra med något mer än just den lilla kunskapen. Jag brukar säga att som delägare så måste du göra mer än att bara sköta ditt vanliga operativa jobb. Det har du lön för att sköta. Du måste tillföra en dimension till. Jag har varit igenom all- deles för många delägare och blivit besviken alldeles för ofta. Tänk dig för både tre och fyra gånger om varför de ska in. – Du måste tro på matematiken 1 + 1 = 4. Här räcker det inte med 1 + 1 = 2. Framförallt inte ur ett delägarperspektiv. – 2007–2008 var det som att springa längst fram som en häst med släde, där det bara lastades på nytt bagage och nytt bagage på den här släden. Det fanns ingen häst som kom fram och hjälpte mig där framme. Till slut så sa det stopp. Jag nuddade lite försik- tigt väggen. Jag gick inte in i väggen för det är ett hån mot dem som verkligen går in i väggen. Jag var hemma i två– tre dagar. – Det blev en kraftig varning för mig. ”Nu måste jag tänka till här. Så här kan jag inte köra.” Då skar vi ner till nio anställda. Slicka- de våra sår, Började tjäna lite pengar igen. Vi hade också sparat pengar så trots att vi gick med förlust så klarade vi oss. Jag hade varit väldigt noga med att inte plocka ut för mycket pengar ur vinsterna och spara i lad- orna. Vi kan bara växa genom personal och då måste jag ha pengar för att anställa dem. Så började vi bygga upp igen. – 2012 ändrade vi inriktning på vår byrå och satsade på digital kompetens, från att vara i princip 80 % analog och 20 % digital till att bli 60/40. Vi körde med full gas fram till 2015och gick från nio anställda till ca 27. – Vi bestämde att nu ska vi ta det här bolaget till nästa nivå och anställde en CFO. Hon kom innanför dörrarna och frågade mig hur jag trodde att det gick. Jag svarade på ett sätt och hon svarade ”Helt fel.” Då upptäckte vi att vi hade kniven mot strupen. Vi var i princip döda siffermässigt. Det här var 2015 med en omsättning på 80 millar. – Det är tillsammans med Anna som jag har förstått hur bra det blir när man anstäl- ler rätt personer. Tillsammans med Anna så har 1 + 1 blivit 4. Hon kom in som CFO och styrde upp hela ekonomin, Vi gjorde en total omställning. – Det var ett antal personer somvalde att sluta. Vi valde att tacka nej till 30-40 % av våra kunder för att de inte gav lönsamhet. Styrde omhela verksamheten, gick från 1,8 miljoner minus 2015 till nästan femmiljoner plus 2016. Vi vände med sjumiljoner på ett år. – Vi har jobbat stenhårt med ett väldigt bra ledarskap där Anna har varit en stor anledning till att vi har lyckats skapa den här ställningen. Vi har börjat skapa struktu- rer och vi jobbar efter filosofier, bland annat den framgångsrika team-metodiken. – Vi jobbar strukturerat med noggranna ekonomiuppföljningar. Alla vet exakt vad de ska göra och exakt vad de ska leverera. På det sättet blir allt mätbart, tydligt och transparent i organisationen. – Vi har på en femgradig skala gått från 3,8 till 4,5 i medarbetarindex. Kom Anna in i rätt ögonblick? – Hade hon varit med mig redan 2005 så hade jag varit mångmiljonär idag. Då hade vi styrt verksamheten på ett annat sätt mycket tidigare. Men du har en poäng. För att även om vi gick med en hygglig förlust där 2015 så har vi gjort en väldigt fin resa där vi har byggt upp ett erbjudande och ett företag som det går att lita på. Plattformen fanns på plats. De fyra benen stod i vattnet. Det var bara det att det rann lite vatten in på plattan. Ni är i en intressant bransch. Kan du be- rätta mer om digital kommunikation? – Det är många som tror att man måste börja digitalt. Det finns företag som går ut och säger ”Only digital”. För mig är det oerhört gammaldags och trångsynt. Det handlar inte om det ena eller det andra. Det handlar om kombinationen. Vi människor kommer aldrig att bli 100 % digitala. Digital marknadsföring är mycket svårare idag där- för att vi är i en plattform som fler och fler använder och börjar förstå sig på. Därige- nom blir ytan mindre. Vad du ska distribue- ra är minst lika viktigt så att du distribuerar rätt kommunikation på rätt ställe i rätt tid och till rätt målgrupp. – Det som händer i den digitala bran- schen nu är att alldeles för många förlitar sig på att distribuera informationen på rätt ställe utan att bryr sig om hur den kommu- niceras. Uppmärksamhet och framtidsvision? – Vi fick en tredje plats på 100-watta- ren men vi är inte så förtjusta i alla dessa reklamtävlingar. Många tävlingar bygger på kreativitet. Vi bygger våra lösningar till kunderna på resultat. Det är ingen ide att vara kreativ om resultatet inte blir bra. – Det finns en organisation i USA som heter Advertising National Association. Där har vi blivit uppmärksammade för en del av de saker vi har gjort. De fokuserar mer på resultatet. (Ana international echo winner 2020. Red. anm.) – Det vi är mest nöjda med på Reaktion är att många av de kunder som vi arbetar med idag jobbade vi med redan 2002. Vi har lyckats bredda vår leverans över åren och parallellt med det så har vi lyckats att bli en av de mest lönsamma digitalbyrån i Sverige, enligt Resume. – Vår investeringsvilja är hög. Vi vill växa och skapa någonting i vår bransch som företag har hört om. Vår resa är inte slut, det kommer att hända mer saker och vi är offensivt lagda. — ”Våga vara tydlig, ställ krav på din omgivning och leverera själv. Där är detmånga chefer sommissupp- fattar sinuppgift. Dumåste alltid kunna stå där och ta det här konflikterna och gå frammed ett gott exempel.”
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=