Chef & Ledare 1-2020
Chef & Ledare Nº1 2020 9 som har gått in i väggen någonsin. Så jag bränner inte ut folk, samtidigt så vet folk att det är hårt stål omman inte levererar, men väldigt humant och extremt mycket frihet. Det har varit många tal under åren på kick- o ff s då folk säger ”Du kastade mig i poolen, gick därifrån och tog för givet att jag skulle kunna simma! Till slut så kunde jag det och jag växte otroligt mycket.” Ska man bygga ett företag snabbt och framgångsrikt så kan man inte vara inne och peta i allting. Man måste lita på att människor kan klara av det. – Jag driver stenhårt sex månaders prov- anställning mot alla. Jag har anställt en ny CFO till Soltech och en ny kommunikations- chef. Det är höga chefsnivåer där båda har sex månaders provanställning. De blev helt chockade när jag berättade det. Det har de inte haft på många år. – Under sex månader ser man om det fungerar och det är också ömsesidigt. Under de här sex månaderna har du en månads uppsägningstid. När du är fast anställd kan du ha tre eller sex månaders uppsägnings- tid. Man ska leverera men det är också en otroligt ärlig och varm stämning, familjärt men ändå med tydliga regler. – Jag har alltid lagt mycket pengar på kick-o ff och resor. Det är oerhört viktigt att bygga varumärket internt, stoltheten och att få med alla. Man får inte vara snål med sådana saker. Alla jobbar och trivs bättre och man får ner faktorn av folk som lämnar. Hur startade Rewir? – Jag var två år på SEB:s marknads- avdelning. Sedan var jag två år på Sesam Telefonbanken, och ett år på MTG. Alla med stora budgetar, Det var mycket reklambyrå- tjänster, pr-byrå tjänster och event-tjänster. Jag tyckte att framförallt reklambyråerna var jäviga. Vad jag än hade för utmaningar så skulle man köpa reklam. – Inom SEB hade vi problemmed intern- kommunikationen när vi lanserade Sesam. Bankkontoren tyckte det var jobbigt med en dygnet runt telefonbank som hade mycket bättre villkor. De snackade nästan skit om Sesam trots att vi var 100 % ägt av SEB. När jag nämnde det för reklambyråerna sa de ”Men köp mer TV-reklam!”. – Jag tänkte att vi måste jobba mer med internkommunikationen. Det behövdes en byrå som var helt disciplinoberoende och fristående. Det var många internationella byråkedjor på den tiden och de hade allting internt. – Jag startade Rewir som en ren discipli- noberoende varumärkesbyrå, i princip som McKinsey fast inom varumärke & kommu- nikation och körde igång i december - 96 . Jag var själv som konsult i ett och ett halvt år och började sedan anställa. Vi blev väldigt snabbt 25 – 30 personer. Tio år i rad var vi årets byrå i Dagens Industri och Resumé. Både guld, silver och något enstaka brons. Vi hade väldigt hög kundnöjdhet. – Under Lehman Brothers kraschen låg vi på 100 miljoner i omsättning och 30 miljoner i vinst per år på 30 personer. Snittet i kommunikationsbranschen är en miljon i omsättning per anställd. Vi hade en miljon i vinst per anställd. Jag sålde sedan bolaget till Intellecta på tre års tilläggsköpeskil- lingsavtal. 2007 till 2009 var de år då själva beräkningen av bolagets värde skulle göras. Entreprenörer måste ha en kombination av tur, tajming och skicklighet. – Tajmingen blev fantastisk. När Lehman Brothers kraschade så jobbade vi med storbolagen, allt från ABB till Vattenfall och stora kommuner och landsting. De började ifrågasätta om de skulle lägga 50 – 700 miljo- ner på reklam. De kanske skulle se över sin varumärkesstrategi. Vi gynnades av den här finansiella kraschen. Det var bra tajming. – Hösten 2010 avgick jag och blev inves- terare på heltid. Jag köpte majoriteten av en stor sjökrog på Ekerö, restaurang Jungfru- sund, och var krögare ett år. 2011 gick jag in i två företag. Ett heter Zacco, ett av Europas största patentkonsult företag, dvs. immate- riella rättigheter. Vi är 500 man i sex länder. Omsätter 750 miljoner ungefär. Jag satt i styrelsen som styrelseordförande och var vd ett år. Jag sitter fortfarande i styrelsen och är den tredje största ägaren. – Samtidigt om vi går över till Soltech Energy, så investerade jag i Soltech 2011 . Jag trodde på det här med byggnadsintegrerad Intervju Stefan Ölander
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=