Chef & Ledare 1-2020
Chef & Ledare Nº1 2020 25 Tillsammans med Accenture har det svenskgrundade analysföretaget Qlik låtit genomföra en undersökning som visar att mindre än en av fem ( 17 procent) svenskar fullt ut litar på sina kunskaper när det kommer till att tolka, förstå och ge beslutsunderlag utifrån data. Nästan sju av tio ( 68 procent) uppger att den allt större mängden data bidrar till att öka den arbets- relaterade stressen. Den svaga dataläskun- nigheten leder till stress och sjukfrånvaro motsvarande fem arbetsdagar per anställd. Dataläskunnighet definieras som förmågan att läsa, förstå och tolka data, samt använda information till beslutsfattande. Vidare visar undersökningen att nio av tio svenskar ser data som en tillgång för företaget, men att få använder den för beslutsfattande. Mer än en tredjedel ( 34 procent) uppger att de hellre väljer en alter- nativ metod för att lyckas slutföra uppgifter. Nästan lika många ( 38 procent) väljer att gå på magkänsla för att fatta beslut. Fem aspekter företag och organisationer måste tänka på när de planerar sin strategi för att öka sin interna dataläskunnighet: • Sätt förväntningar kring datan. Vad vill du använda din data till? Hur ska den levere- ra konkret värde till organisationen? • Skapa en färdplan för hur du ska uppnå dina datamål. Ledningen måste förstå hur data stödjer a ff ären för att kunna identifiera vilka satsningar sommåste göras på anställda, så att de kan leverera mot a ff ärsmålen. • Rusta dina anställda för datadrivet arbete. Organisationenmåste tillgodose de an- ställda med verktyg, processer och arbets- sätt så att de kan arbeta med data på rätt sätt och uppnå de satta a ff ärsmålen. Olika grupper inomorganisationen kommer att kunna leverera a ff ärsvärde på olika sätt. En ny undersökning från Qlik och Accenture visar att färre än en femtedel av svenska anställda kan läsa av data och tolka den rätt. Sju av tio anger dessutom att de blir stressade av all data. • Minska kunskapsgapet. Det handlar inte bara om att kunna arbeta med datan. Anställda måste vara nyfikna och kapabla till att förstå, ifrågasätta och ta rätt beslut baserat på de insikter som fås fram av datan. • Skapa en kultur för samevolution. Vi har bara sett början på möjligheterna kring data, AI och maskininlärning för företag Rapport ”The Human Impact of Data Literacy” Så kan cheferna hjälpa anställda att ta rätt a ff ärsbeslut! Om undersökningen Rapporten ”The Human Impact of Data Literacy” bygger på en under- sökning genomförd av Opinium bland 9000 heltidsanställda i företag med över 50 anställda i Storbritannien, USA, Tyskland, Frankrike, Singapore, Sve- rige, Japan, Australien och Indien. 1000 svenska anställda deltog i undersökningen. och organisationer. Utvecklingen går snabbt och det är därför viktigt att skapa en kultur där de anställda har möjlighet att vidareutbilda sig och hålla sig uppdaterade gällande de senaste trenderna. — Undersökningar i fokus Beslutsunderlag utifrån data
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=