Chef & Ledare 1-2020

”Åren2005 till 2006började det komma interaktiva tavlor. Då var detmycket klassrum. Det gäller att ha en förmåga att se trenderna.” 22 Intervju Mikael Wickström temutveckling så jobbade jag även mycket med förbättring av vårt a ff ärssystem. Vi såg fördelarna i a ff ärssystemet och utvecklade och anpassade det för verksamheten vi har. – Det går trender inom ljud och bild gäl- lande vilka produkter som gäller. På 90 -talet var det mycket broadcastutrustning. Vi gjorde studios till olika kunder och höll på med videoredigering. Åren 2005 till 2006 började det komma interaktiva tavlor. Då var det mycket klassrum. Det gäller att ha en förmåga att se trenderna. Hur upplever du dig som ledare? – Personalen är oerhört viktig för mig och att få medarbetare att stanna. Vi har haft korta beslutsvägar och en platt organisation. Det har alltid varit nära till mig. Innan jag kom till AVS hade de varit rätt många per- soner på kort tid. Kunderna upplevde att de fick en ny kontaktperson lite då och då. Nu blev företaget mer stabilt. Jag knöt till mig medarbetarna på ett bra sätt. Idag är vi lite drygt 50 personer. – Jag gör fortfarande mycket som jag inte bör göra, men det är väl egentligen inte kontrollbehov utan mer kompetensmässigt. Därför är det viktigt att hitta bra medarbe- tare så att man kan släppa taget. Det är inte alltid så lätt att hitta de här personerna när man sitter på specialkompetens. Viktigaste ledaregenskaperna? – Låta personalen vara med och be- stämma inom rimliga gränser. Att ta till sig åsikter och lyssna helt enkelt. Sedan tycker jag att det är viktigt med återkoppling när någon tar upp någonting. Ta vara på de resurser som finns. Ställa tydliga riktlinjer. Vilka mål vi ska nå och inom vilka perioder. – Det är viktigt som ledare att ha koll på vilka egenskaper en medarbetare har. Vad är deras bästa förmågor och vad är de inte bra på för att kunna placera dem rätt i organisa- tionen. – Det är viktigt att bemöta sina kunder på rätt sätt. Ha bra sociala värderingar, ytterst med kunder, parter man jobbar med och med sina kollegor. Hur långt in i framtiden be f inner du dig? – Rent organisatoriskt, två-tre år framåt. Det händer rätt så mycket i den här bran- schen gällande teknik. En av våra styrkor är att vi har varit sunda med kapitalet. Vi har kapital för att klara av en lågkonjunktur. Där står vi starka. Har ni påverkats av Kina och Corona-kri- sen? – Inte riktigt ännu men det börjar komma tendenser. Det är vissa problem att få fram produkter och det kommer nog att bli större problem framöver, Nästan alla våra produk- ter kommer därifrån. Elektronikkomponen- ter består av så många olika delar från olika håll i världen. Vi ser, som säkert de flesta, att orderingången nu minskar. När Coro- na-krisen är över så kommer säkerligen våra kunder se möjligheterna att utrusta sina mötesrummed videokonferens och utrusta klassrummen för distansundervisning. Hur har det varit att växa organiskt? – I vår bransch, bland våra konkurrenter, finns allt från mycket små företag till lite större och de som har blivit uppköpta. Det blir lätt missnöje bland personalen när de blir uppköpta och det är personalen som är viktig. När man är van att jobba på ett visst sätt och det blir ändringar slutar nyckelper- soner. Då har man inte vunnit så mycket på sitt uppköp. – Vi har valt att växa organisatoriskt och att anställa. Vi har kört på säkra kort och valt att växa långsammare än om vi hade köpt upp företag. Vi har några kollegor där man fick lite hybris och köpte upp andra sedan gick man i konkurs istället. Tillväxt och vinstmarginal? – Vi har behållit vår marginal ganska jämnt genom åren. Vi växer genom att vi tar olika avtal. Det är upphandlingar vi jobbar mycket med och det är svårt att förutse vilka avtal man kommer att vinna. Sedan satsar vi mer på business-to-business på företags- marknaden genom att erbjuda vår totalser- vice till företagen. – Det finns också möjligheter att växa i andra länder men vi fortsätter i Sverige. Det är enklare helt enkelt. Det är ett helt annat företagsklimat om vi går över till Danmark till exempel. Jag har många kollegor som har försökt ta sig in i Danmark där det upp- stått problem. Då växer vi hellre i Sverige och då just med business-to-business. Visioner framåt? – Vi ska växa på business-to-business. Nu har vi varit i en väldigt expansiv fas med entreprenörsanda rent organisatoriskt på företaget. Nu går vi in i fasen storföretag med omorganisationer. Mer kontroll. Hållbarhet? – Vi tillverkar inte produkterna, därför behöver vi ha bra koll på leverantörsleden. Vi har en egen hållbarhetsgrupp där vi granskar distributörer och tillverkare. Det handlar ock- så mycket omoss själva och vad vi föreslår för produkter. Det ska vara bra kvalitet och att företagen har en bra hållbar utveckling. Det finns olika miljömärkningar, både för hur produkten tillverkas och hur den används. IT är många gånger treårsavtal och man byter ofta ut datorn efter tre år. Satsar man på bra kvalitet från början kan produkten hålla betydligt längre än så. —

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=