Chef & Ledare 1-2020

10 Intervju Stefan Ölander och estetisk solenergi. Tyckte att: ”Det är klart att ingen vill köpa det där stora tjocka grejerna som ligger på taket” Framförallt om man tänker villamarknaden. Hur stora var Soltech när du gick in? – Soltech omsatte ca 10 miljoner 2011 . I juni 2015 börsintroducerade vi Soltech. Vi har satsat på att ha en bred ägarbas. Idag har vi 32 000 ägare. På Nasdaq First North Growth Market (Stockholmsbörsen) har vi flest aktieägare av alla bolag. Det är lite av en folkaktie. Jag pratar med aktieägare och de säger att de köpt aktier för att: ”Göra gott!” De vill stödja en grön energiväxling och vill självklart samtidigt tjäna pengar. – Det tycker jag sammanfattar alla som jobbar här också. Man vill vara med på en kul och spännande resa och man vill göra gott. Varje krona i försäljning gör det bättre för världen. – Vi har satsat i Kina där vi också gör gott. Vi sparar 55 gånger mer koldioxid i Kina per installerad solcell än vi gör i Sverige. I Kina eldar man med kol. I Sverige får vi främst el från kärnkraft och vattenkraft. – I Kina har vi en jätteverksamhet där vi investerat över en miljard hittills. Vi finan- sierar, installerar, driver och äger solenergi- anläggningar på fabrikstak. Vi äger anlägg- ningarna och säljer elen på 20 -åriga avtal. Fastighetsägare har ett behov av att bli mer gröna. Myndigheterna, kunderna, om de är börsnoterade, även analytiker...alla möjliga kräver det. ”Ni måste bli mer hållbara!”. – Vi har installerat upp till 130 000 kvm stora anläggningar. Vi finansierar, installe- rar och äger. Det enda fastighetsägaren be- höver göra är att skriva på ett avtal att man köper all el i 20 år. Dessutom får de ca 10 - 15 % rabatt mot vad de köper för från nätet idag. Försäljningen är väldigt enkel. – För att finansiera det här ger vi ut gröna obligationer i Sverige. Sedan skickar vi pengarna till Kina och bygger där. Den här verksamheten har blivit så stor att vi 2018 tänkte: ”Våra fina estetiska produkter som vi har tagit fram, Soltech ShingEl, Roof och Facade, de får ingen kärlek, de får ingen tid, de får inga pengar.” – Vi satsade mycket i Kina så vi måste ge den svenska marknaden en chans. Då sa jag och Frederic Telander, som var vd då, jag var ordförande att ”Nu får du ägna dig helt åt Kina så tar jag och fokuserar på Sverige.” Styrelsen tyckte att det var en bra idé. – Jag tog över hösten 2018 . Då hade vi hamnat på efterkälken i Sverige. Den svens- ka och den nordiska marknaden växer något enormt, upp till 100 % om året. Folk köper både till villor och bostadsrättsföreningar och även till kontorshus, lager & logistik- byggnader. – Utanpåliggande stora kiselsolceller är 99 % av marknaden. Det jag brukar kalla för tjock tv och vi har då uppfunnit platt tv. Då tänkte vi att: ”Vi måste komma ikapp här!”. Vi är börsnoterade och då räcker det inte med organisk tillväxt. Hur var planen? – Vi la upp en förvärvsstrategi. 2019 började vi köpa. Idag har vi köpt sex bolag och kommer att köpa betydligt fler bolag framöver. Det är solföretag, takföretag och vi tittar på el-företag, och fasadföretag, Vi transformerar traditionella företag till håll- bara företag. – Där kommer vi till en riktigt häftig grej som jag har märkt att investerare tycker är spännande. Nämligen att transformera traditionella takbolag till soltakföretag vilket innebär att vi förändrar samhället på riktigt. – Varannan eller var tredje kund säger till den som har drivit takbolaget X i tio, tjugo eller trettio år, ”Kan inte du installera sol också efter du har gjort mitt tak?” De vill inte ringa ett solcellsföretag som ska komma och kanske borra sönder tätskiktet på det tak de precis fått byggt. Det är ett otroligt driv på att de ska göra sol också. – Att köpa takföretag, elföretag, fasadfö- retag, ladd– och batteriföretag för att skapa en helhet kring solenergi, förnyelsebar energi så att vi kan leverera allt. 90 % av alla solceller hamnar på tak. De flesta solenergi- företag har unga killar som fått några dagars utbildning som sköter om installationer. De kanske inte kan allting om hur taken är byggda, det kan bli lite läckage och andra skador. Som börsbolag måste man verkligen kunna tak för att vara en helhetsleverantör. – Det är lite av det sociala entreprenör- skapet: ”Doing great by doing good.” som vår kinesiska partner brukar säga och det är något som driver oss allihop. Jag skulle aldrig någonsin kunna investera i något spelbolag online till exempel. – Det här är häftigt. Ju mer vi säljer, ju bättre är det för miljön. Samtidigt som vär- det på vårt bolag stiger. Vad är Soltech Facade? – I slutet på kvartal ett lanserar vi Soltech Facade somär energiproducerande fasader där vi sätter upp solceller direkt på fasader. Målgruppen är företagsmarknaden och fram- förallt stora logistikcenterm.m. Det har enor- ma väggar utan fönster somofta består av plåt eller liknandematerial somegentligen borde vara solceller. Det tror vi väldigt mycket på. – Det är dessutom kortare återbetalnings- tid på fasadprodukter än på tak. Det kom- mer att vara solenergiproducerande fasader överallt i framtiden, tror jag. Fungerar solcellerna oavsett årstid? – Absolut! Det fungerar bäst när det är lite kallt. Vid över 25 grader i paneltempe- ratur, ( 17 – 18 grader ute), så fungerar de lite sämre. I extremt varma klimat i mellan- östern där de kan bli 40 grader varmt blir panelen 80 grader. Då fungerar den inte bra. Per grad över 25 så försämras e ff ektiviteten med 0 , 5 %. Det finns stora fördelar i norr. Förmågan att lagra energi? – Vi tror att batterimarknaden kommer att ha en liknande utveckling som solceller- na. Solceller har gått ner i pris 90 % på tio år. Idag är batterierna för dyra men jag tror ab- solut att det kommer att sitta batterier både i villor och flerfamiljshus framöver som lad- das under dagen. När man sedan kommer hem och kopplar in sin elbil eller sätter på spisen o.s.v så tömmer man batterierna. Allt går i ett flöde upp och ner. – Omman tittar i en del områden så har i princip alla en eller två hybridbilar eller el- bilar. Folk som väljer en tjänstebil idag väljer per definition oftare laddhybrider. Visioner framåt? – Målet är att till 2024 komma upp i en omsättning på 4 , 7 miljarder. Då är det inte bara Sverige utan Norden och kanske något eller flera länder i Europa. – Jag pratade med en känd politiker som verkligen gick igång på den här förändrings- resan. Han sa: ”Då förändrar vi hela bran- scher, Från att ha varit traditionella företag i 100 -tals år till att bli hållbara företag. Det är otroligt häftigt.” Där känner jag en riktig mission. Att få alla de här bolagen, tak, el, fasad etc. in i framtiden. — ”Att kunna sälja in sin idé, sin vi- sionoch sedan få alla att gå åt det hållet oavsett omdet är kunder, medarbetare eller finansiärer. Sälj och förhandlingsstyrka är helt avgörande.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=