VeteranAktuellt 4-2020

VETERANAKTUELLT 4 . 2020 I stället för att påstå det, skulle jag vilja ställa frågan: kunde Ö-vik verkligen vara först i Sverige med en riktig Bensinstation!!! Örnsköldsviks Allehanda, ortstidningen, påstår i en artikel tidigt -80 tal att så var fallet. Efterforskningar tyder på att bensinstationen kom till 1921. Enligt anteckningar på originalfoto i Essos bildarkiv fick bolaget avslag på sina framställningar om att uppföra bensinstationer i Stockholm, Göteborg och Malmö. Myndigheternas negativa inställning grundades på, eldfara och svårigheter ur trafiksynpunkt. Några sådana hinder anfördes inte i Örnsköldsvik, och det ska vara anledningen till att Örnsköldsvik blev först i landet med en särskild byggnad där man kunde tanka sin bil. Bensinstationen stod kvar i många år och Erik Wiborg som arbetade där berättar att bensinbolaget först hade tänkt bygga på den s.k. trekanten mittemot Stadshotellet, men kvadratmeterpriset för tomtmarken,1krona, ansågs för högt, så därför blev det hamnplanen. Vad som talar för att Ö-vik kunde vara tidigt ute med en bensinmack är att Svensk Engelska Mineraloljeaktiebolaget (Shell) förlade 1920 sitt försäljningskontor till Ö-vik och byggde sedan sitt stora upplag med de stora cisterner som försörjt stora delar av Norrland med bensin och oljor under årens lopp. Den första egentliga oljefirman torde vara Lysoljeförvaringsaktiebolaget, som enligt bolagsordningen fanns redan 1887. Enligt annonser i ÖA från 1920 och 1921 var det ett samarbete i Ö-vik mellan Krooks och Lysoljeförvarings AB. I Sveriges första? bensinstation såldes Krooks bensin av märket Pratt men lysolja var länge den dominerade produkten för bolaget. Idag finns inte Shell representerade i Ö-vik, cisternerna rymmer inte olja och bensin som förut, möjligtvis lite av några andra produkter. Allt förändras med tiden. // TEXT: Håkan Nordin Örnsköldsvik hade Sveriges första bensinstation? CADILLAC ELDORADO Gränslös. När man beundrar formen på en Cadillac Eldorado är det inte helt enkelt att se att det var flygindustrin som gav idén till designen. Ändå var det faktiskt flygplanet Lockheed p-58 Lightning som inspirerade Harley Earl, designer hos Bostonbaserade General Motors, och han bestämde sig för att överföra dessa former till bilarnas värld. Harley Earl hade arbetat med att formge ett antal bilmärken inom GM-koncernen, men det var framför allt denna modell från 1950 talet som gick till historien. Eldoradon utvecklades 1953 hos Cadillac som var GM:s prestigemärke, och blev en symbol för USA:s styrka och överflöd. ”Vårt motto är perfektion, och vår främsta princip är noggrannhet” Denna devis gav styrka åt GM:s designcentrum som på intet vis sparade på krutet med Eldorado. Höjdpunkten kom 1959 i och med modellen Biarritz som stoltserademed sina 6,10 meter och ett överflöd av krom och starka färger. Referenserna till flygindustrin, eller till och med rymdindustrin, tog sitt uttryck i stora fenor som baklycktorna var fästade på och enorma avsmalnande bakskärmar som omgav avgasrören, varifrån mullrandet från den enorma V8-motorn på 6,4 liter och 350 hk strömmade ut. Varje liten detalj var enormt genomtänkt på dessa mastodontbilar som hade utrustning och skönhet av aldrig skådat slag. Eldoradon från 1959 var höjdpunkten för en speciell typ av amerikanska bilar som senare lämnade plats åt diskretare och billigare modeller under 1960 talet. Fantasin flödade när Cadillac Eldorado utvecklades, det fanns ett överflöd av elektriska manicker och glittrande kromdetaljer på denna bil som var som ett rullande skepp. Cadillac använde namnen ”Eldorado Seville” och ”Eldorado Biarritz” för att skilja mellan hardtop och konvertibla modeller, båda erbjöds från 1956 till 1960. I och med -60 talets intåg försvann fenorna och bilarna fick en kantigare formgivning, men var fortfarande väldigt stora med kraftfulla motorer. Mot slutet av årtiondet påbörjade man en försiktig övergång till framhjulsdrift. Cadillac BLS en mellanklassmodell för europiska marknaden tillverkades av SAAB i Trollhättan mellan åren 2006-2010 då modellen lades ner och Cadillac drog sig ur europiska marknaden. // TEXT & BILD: Håkan Nordin. VISSTE NI ATT... 5

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=