VeteranAktuellt 4-2020

27 Trots säljarens spel blev det affär, mycket tack vara att närmare 800 kilo NOS-delar ingick. Köpare vill ju som bekant ha sista ordet så ”innan snön kommer ska allt vara borta” löd hans order. Vid semestertid vidtogs skytteltrafik Lycksele-Piteå, fyra bilar plus reservdelar skulle fraktas hem. Alla skulle dras fram från skrymslen och vrår, däck pumpas m.m. Väl hemma med allt tog det Felix närmare 80 timmar att katalogisera reservdelarna och packa dom i ett tjugotal kartonger. Värt besväret för trots allt är det en guldgruva. Nu var säkert ivern stor att fixa till åtminstone en körduglig bil. Bromsband, bromsslangar, och motorfästen byttes, fanns ju med i reservdelslagret och efter 15 års stilleståndvar det bara att vrida om nyckeln på 2106:an från -78 och iväg till bilprovningen Undrar om farbrorn som sålde till Felix arbetade på Matreco, dom sålde ju Lada- eller Vaz- bilar, eller hade någon form av känningar där och fick köpa reservdelarna när Matreco upphörde? Vilket som, nu är det Felixs delar. Kul att en ung grabb satsar på ”Putinbilar” Närmast till är väl annars ”Jänkare” med högre status, sådana som det går fjorton av på ett dussin! Bilparken består i dag av fem fordon, 1 st 2103 1975, 1 st 2103 -76 1 st 2106 78 och 2 st 2105-82. Kanske i framtiden blir det gissningsvis tre fullvärdiga Vaz/ Lada av fem. Måtte det inte bli en konflikt i familjen när Curt kommer glidandes med sin skinande blanka, prisbelönta Amazon GT och sonen Felix dyker upp med en illgrön Vaz eller hellre en röd sådan. Risken är liten, familjen Edvinsson är fridfulla människor. // Röd bil med röd klädsel precis som det anstår, en redaktionschef på Flamman. Alla behövligare mätare finns utan lyx. Rymligt och lättåtkomligt motorrum. Fullt godkänt bagage. Felix Edvinsson lycklig ägare till VAZ/Lada bilarna. Kartläggning pågår. Tala om tysk grundlighet men den ryska fanns också. Fotpump-lufttrycksmätare-däckmonterings järn-brytarfil m.m allt rejält förpackat. VETERANAKTUELLT 4 . 2020

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=