VeteranAktuellt 4-2020

4 . 2020 VETERANAKTUELLT 24 Karl-Olof Hallman hade ett trevligt reportage i Kvällsstunden vecka 46 i fjol om att elbilen inte är någon nyhet utan i grunden en gammal uppfinning. Han skriver om teknik från Thomas Edison och amerikanska utgångspunkter om de elbilar som byggdes i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet med batterier som utgjorde 50 procent av fordonens totala vikt. I Europa pågick parallellt ungefär samma utveckling med Ferdinand Porsche som det stora geniet. Redan till Världsutställningen i Paris 1900 kunde han som anställd hos Jakob Lohner visa en helt unik fyrhjulsdriven elbil. Ferdinand Porsche föddes 1871 i en plåtslagarfamilj Maffersdorf i Österrike i en trakt som i dag tillhör Tjeckien och dog 1951 i Stuttgart. Han hade ingen direkt utbildning. Pappan krävde att han skulle ta över plåtslageriet och raserade sonens elektriska experiment. Men pappan lyckades inte stoppa den begåvade ynglingen. Ferdinand Porsche fick 1898 anställning hos firman Lohners som tillverkade hästdragna vagnar. Ferdinand insåg att hästarna som dragkraft var på väg att försvinna och tillsammans med ägaren konstruerade de en bil med elmotorer i framhjulsnaven. Problemet var räckvidden. Dessutom fanns inte laddningsström överallt. Det löste man med en bensinmotor som drev en generator och därmed var strömförsörjningen löst. Världens första elhybrid var född. Ferdinand Porsche sökte sig till Wien och som 18-åring fick han jobb hos Bela Egger helt utan teknisk utbildning. Han lyckades smyga in längst bak i föreläsningssalarna på Tekniska universitetet. Han lärde sig mycket jämsides med sitt arbete i verkstaden. Efter fem år fick han arbete som bilkonstruktör och testförare hos Jacob Lohner och redan på Världsutställningen i Paris 1900 kunde han stolt visa upp sin första bilkonstruktion. Han var då 25 år och bilen var en världssensation med fyra navmonterade elmotorer. Varken kugghjul eller drivstänger behövdes. En tävlingsversion planerades med för den tiden häpnadsväckande farten 59 km per timme. Konstruktionen var så genialisk att amerikanarna beställde ritningarna när de konstruerade sin elbil för färderna på månens yta. Ferdinand Porsche konstruerade också en rent framhjulsdriven version med elmotorer i framhjulsnaven. Men en vacker dag sa han till sina chefer att den framtida lösningen var bensinmotorer och inte eldriften. Under 1900-talet första år var uthållighetstest för bilarna den stora utmaningen. Prins Henrik av Preussen sponsrade ett lopp genom trakter som i dag är Tyskland, Polen, Ungern och Österrike. Till den tävlingen byggde Ferdinand Porsche en strömlinjeformad bil med 95 hästars motor åt Austro-Daimler. Det var en revolutionerande konstruktion med en fyrcylindrig motor med överliggande kamaxlar och med fem ventiler per cylinder, en för insprutning och fyra för avgaserna. Under första världskriget tvingades Ferdinand Porsche att arbeta för krigsindustrin. Han var totalt ointresserad av politik. Under mellankrigstiden konstruerade han VW-bubblan som är en av världens mest sålda bilar med introduktion 1938. Hans lika tekniskt begåvade son Ferry hade också, påhejad av sin far, sportbilen Porsche 356 färdig för tillverkning men kriget kom emellan. Tillverkningen av den modellen kom inte igång förrän 1948 i ett nedlagt sågverk i Gmünd i Österrike i ett av andra världskriget sönderbombat Europa. De allra förPorsche - först med elhybriden Den här bilden tog jag 2011 hos min barndomsgranne i Nordmaling med den då 88-årige Roland Eriksson på traktorn. Det är en Porsche Junior som han köpte ny 1960 och som då fortfarande gjorde tjänst på gården efter 51 år. Bilen är min egen Porsche 356 från 1965. TEXT & BILD: Sven Lindblom

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=