4 . 2020 VETERANAKTUELLT 10 En patinarenovering 5(; 62/263((' LJǏNjLj Varför lägga ner energi på ännu en topprenovering där fordonets originalitet är ett signum? Där ingenting får lämnas åt slumpen och nytillverkade reproduktionsdelar skall undvikas. Den här frågeställningen slog mig när jag hamnade i en totalt obekant situation, nämligen att inte ha hjärta att sätta kniven i lacken på detta fordon och börja skrapa. När det egentligen handlade om att eftersträva fordonets funktion och själ samt nöjet att kunna använda den i originalskick. Det vill säga, en motorcykel som var mekaniskt åtgärdad och trafiksäker men med bibehållen patina? Jag har sedan ett flertal år hållit på med så kallade topprenoveringar som tagit flera år att slutföra, med ett ständigt eftersökande och utbyte av delar, omarbetning av allt möjligt av införskaffat material från när och fjärran av någon mystisk typ och hans moster. Det jag faktiskt inte hade provat på var ”Patinarenovering” Vad nu! Ska jag plötsligt överge mina ideal om renovering? Nej, det hela handlade snarare om att finna skönheten i ett föremåls orenoverade ytliga skick, något som inte kan återspeglas i en renovering utan själ! I min värld handlar en ”Patinarenovering” om att fullständigt plocka ned fordonet, rengöra, smörja in och Rex Solospeed vid hämtning TEXT OCH BILD: Thorbjörn Sandqvist
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=