VeteranAktuellt 4-2019

4 . 2019 VETERANAKTUELLT 4 Resan till Lycksele företogs en söndag per motorcykel, det räknas då som en lustresa, regnrisk förelåg på vägen hem, jag låg då efter regnet men till slut hann jag ikapp och blev mäkta blöt. Ambjörn en tystlåten gentleman i mogen ålder, som renoverat fyra bilar till nyskick samt ett antal motorcyklar har varit medlem i NMH sedan -74 alltså en av pionjärerna. Bilen som jag såg en kort stund i samband med stadsrallyt under Motorveckan och fick mig att falla i beundran var en svart blänkande Cadillac Limousin 1934. Det var den som jag nu skulle bekanta mig med. Broströms Rederi i Göteborg köpte den ny 1935, det var under deras storhetstid, men hur länge den användes i deras ägor är dolt i dunkel. Användes som direktionsbil. Man kan ställa sig frågan om Ambjörn hade kontakter i dom kretsarna eftersom han kunde köpa denna aristokrat till bil. Nej sanningen är att bilens förfall var fullbordat när han kom över den. År 1950 hamnade bilen i Luleå där den gick som taxi ett antal år, då byttes V-8 motorn mot en mindre bränsletörstig sexcylindrig motor. Hur länge den skjutsade folk mot betalning är inte helt klarlagt men utrett är att den hamnade på en bilskrot och därefter har elva ägare registrerats för den, innan den hamnade hos Kent Hortlund i Tavelsjö utanför Umeå. Där stod den med tomt motorrum, Ambjörn som har haft förkärlek till svåra projekt drogs till bilen och mitt tips är att köpesumman låg på en mycket blygsam nivå, Kent visste att det var ett svårt objekt och vem skulle klara av det om inte Ambjörn. 2003 bekom han ”vraket” och nu börjar allvaret, utan motor, krockad framskärm, rost och sliten inredning. Sexton år senare var bilen återbördad till skick som den direktionsbil den var 1934. Besiktning har ägt rum 2019. Fakta „ Cadillac Limousin 1934 „ Motor V-8 5,7 liter 130 hkr „ Vikt 2260 kg längd 5,35 m „ Däck fram 6.50- 17 bak 7.00-17 Glittrig front, mycket krom. Stor, tung och pampig. I fyndskick. >>

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=