VeteranAktuellt 3-2021

3 . 2021 VETERANAKTUELLT 26 Till slut var allt fick jag OK från besiktningsingenjören. Han hittade inget att anmärka på trots idogt ledande. Främre registreringsskylten ansågs dock vara något skymd... Det kändes fantastiskt. En härlig sommar följde. Jag upptäckte dock ganska snart att chassiet var på tok för vekt. Plastkarossen kunde inte kompensera den styvhet som originalbilens täckta kaross gett ursprungkonstruktionen. Ratten kunde röra sig flera centimeter i sidled t.ex. vid körning över en järnvägskorsning. Många år senare beslutade jag mig därför för en ordentlig uppgradering. Bilen revs isär totalt. Chassiet försågs nu med en i fram och bakvagn bultad egenbyggd kryssram i 40 x 60 mm fyrkantsprofil kompletterad med en extra hjälp-ram upp till instrumentbrädan och styrningen. Det gjorde susen. Bilen har numera vägegenskaper som en Go-cart. En 1303 motor på 55 hästkrafter sitter sedan några år tillbaka i bilen, vilket också gör den förhållandevis pigg. Det har nu gått 38 år sedan bilen blev klar. Vår ”rullande solstol” avverkar något 100-tal mil varje år och är lika älskad nu som då. PS. Hur kan det komma sig att man nästan aldrig ser en Buggy i trafik numera? Var tog de vägen alla byggen som bevisligen färdigställdes. Jag bara frågar? Ett råd till er alla: Skaffa er en egen buggy, den kommer att ge er värde för varenda krona, jag lovar! DS. // Så här ser Buggyn ut idag, nu försedd med underliggande kryssram samt rejäla rörformade sidobalkar. En härlig sommarbil! >>

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=