VeteranAktuellt 3-2021

VETERANAKTUELLT 3 . 2021 Tidningen Wheels startade vid samma tid en reportageserie kallad ”Projekt Buggy” där man som läsare, steg för steg, i kunde följa byggandet av en sådan bil, baserad på ett VW-chassi. Förutsättningarna för ett första bilbygge var därmed klara. Bara för mig att sätta igång! Den stora boomen för karosstillverkning i Sverige hade inte hunnit igång vid tidpunkten, Karossen jag använde köptes istället från Finland. Jag och en kompis tog Finlandsbåten från Sundsvall och fraktade denna väg hem två karosser fastspända på takräcket. Priset var 3.348 FM styck, motsvarande cirka 5.300:- i dåtida värde. I affären ingick också störtbåge, vindruta, sufflett, främre stötfångare och extra fram- och bakskärmar. Donatorbilen hittades i byn Åsäng några mil norr om Sundsvall. Det var en 1968 års VW 1500 ”bubbla” med skivbromsar fram. Folkvagnar var billiga på den tiden. Jag betalade 800:- för en komplett bil. Skärmar, framlyktor och inredning kunde jag sedan i sin tur att sälja vidare. I praktiken gick jag faktiskt med vinst i den delen av projektet. Vintern 1982-83 lyste sedan flitens lampa i garaget. Svets saknades under den första tiden. Istället anmälde jag mig till en grundkurs i svetsning på Verkstadsskolan i Sundsvall. Till varje lektion hade jag med mig egna grejer för sammanfogning. Nytta med nöje med andra ord! En granne som var licenssvetsare hjälpte mig att sammanfoga den avkortade bottenplattan efter ett komplicerat 40 centimeters avkap i höjd med det f.d. baksätet. Reservdelar till VW var också relativt billiga och utbudet stort. Jag kunde därför kosta på att byta ut alla chassiets broms- och slit-delar. Originalfälgarna skickades iväg för breddning. Det blev feta 255/60 x 15 bak och låga 165-or fram. Fram och bakvagn sänktes enkelt via flyttning med några hack i original torsionsfjädringen. Den lokala metallskroten i Sundsvall fick löpande in skurna VW motorer. Jag köpte hem några stycken för 50 kronor styck och kunde på så sätt få ihop en 1500-motor med dubbelports topplock, modernare kylfläktskåpa och kraftigare generator. Billigt och enkelt. Bara att bulta på! Avgassystemet blev ett egentillverkat ”ormbo” med Renault 16 ljuddämpare. Fungerar fint och lagom ljudligt än idag. Den 5 juni, 1983, klockan 09:00 på morgonen hade jag besiktningstid på Svensk bilprovning. Jag var nog den förste som kom för ny-besiktning av en sådan bil (kanske var jag den förste i hela Sundsvall)? På stationen slogs det i pärmar, det mättes, bedömdes och pannor rynkades. Jag var dock helt trygg eftersom jag visste i detalj hur reglerna var skrivna och att jag följt dem till punkt och pricka. Den satt som en "smäck". Styrning och störtbåge provas in. Vindrutan provas. Första provturen efter godkänd besiktning. 25 >>

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=