3 . 2021 VETERANAKTUELLT Den femtonåring som jag då var, tog moppen till kiosken, pröjsade de 2:75 som tidningen kostade och bläddrade sedan andäktigt i detta, numera mycket tummade exemplar av ”Motorentusiasternas magazine”, hemma i pojkrummet. Här berättades ”ungdomligt” om amerikansk dragracing, hotrods, customs, choppers och trimmade kompressormatade motorer. Ett flersidigt reportage om 1965 års Hot Rod Show i Marmorhallarna i Stockholm fanns också med. Budskapet i tidningen ”gick hem” hos mig diekt. Uppenbarligen också hos flera andra i landet. Intresset för att bygga om och ”customisera” sin bil eller motorcykel blev snabbt en trend i hela landet. Filmen ”American Grafitti” som kom 1973 var säkert också en stor bidragande faktor till denna utveckling. Ett stort problem var att de svenska myndigheterna inte alls gillade händelseutvecklingen. I akt och mening att stävja detta nya stora ny- och ombyggnadsintresse införde Trafiksäkerhetsverket flera nya hårda besiktningsregler ”av säkerhetsskäl”. De nya reglerna innebar att i stort sett inga förändringar tilläts jämfört med fordonets originalutförande från fabrik. Möjligheten att bygga sig en egen bil motarbetades också resolut. År 1970 infördes en bestämmelse som innebar att alla nyregistrerade fordon måste krocktestas före godkännande. En helt omöjlig kombination således. Det var också det som var meningen. Under 12 års tid var Sverige ett helt dött land när det gällde möjligheten att besikta ett hemmabyggt fordon. Så illa var det när det var som värst! Kommer ni ihåg det? År 1977 kom tidningen Wheels med sitt första nummer. Här stod det att läsa om de två unga redaktörernas redan påbörjade och idoga kamp mot Trafiksäkerhetsverket och dess omotiverat hårda besiktningsregler för ny- och ombyggda fordon. Fem år senare var myndigheten nedbrottad och den nya fristående för-besiktningsorganisationen SFRO (Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation) skapad. Vilken lycka! Sedan dess har tusentals fordon av alla de slag byggts i garage runt om i landet. Den nya friheten tillät också byggandet av s.k. ”Kit-cars” eller ”Beach Buggys”, dvs. montering av nya karosser på äldre chassin. Tusentals karosser tillverkades i Sverige och såldes till hungrande hemmamekare under några intensiva år. Jag var en av dem som ”hängde på”. %HQWV %HDFK %XJJ\ När de nya besiktningsbestämmelserna kom hade jag hunnit köpa hus och därmed fått tillgång ett bra varmbonat garage. Det var för litet förstås och jämfört med nu saknades mycket i verktygsväg men drömmen om att få tillgång till en egen ”verkstad” var uppfylld. 7U¢JHQ YLQQHU %($&+ %8**< Lagom till julen 1965 startades en helt ny svensk motortidning kallad ”Start & Speed”. I programförklaringen på ledarplats sa man att: ”Här är tidningen ni väntat på, drömt om och längtat efter med en stil som vi vet att våra läsare gillar i den ”rakt-på-sak-gående tuffa amerikanska stilen”. VW-chassit rensat, blästrat, kapats 40 cm på längden, förstärkt och svartlackerat och försett med nya bromsaroch alla slitna delar bytta. Första inprovningen av den från Finland nyinköpta plastkarossen. 24 TEXT OCH BILD: Bent Fridholm
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=