VeteranAktuellt 3-2021

(Q VWRUV¢OMDUH Ɛ PLOMRQHU WLOOYHUNDGH 23 VETERANAKTUELLT 3 . 2021 Iden till en ny motorcykel på 50cc uppstod när två av Honda Motors herrar turnerade i Tyskland 1956 och studerade mopeder och lätta motorcyklar. Soichiro Honda var den som ville satsa på tävlingsverksamhet medan Takeo Fujisawa var ekonom och stod för affärsverksamheten. En liten, högpresterande motorcykel var central för hans planer. Så småningom gick Soichiro Honda med på att utveckla motorcykeln. De båda herrarna besökte Kreidler och Lambrettas showrooms, inget var tilltalande, deras recept var en tvåhjuling för alla. En som tilltalade både utvecklade och utvecklingsländer, urbana och landsbyggden. Den nya motorcykeln måste vara tekniskt enkel för att överleva på platser utan aktuellt kunnande och tillgång till avancerade verktyg eller pålitliga reservdelar. Skotertypen passade nästan på pricken men var för komplex för att utvecklingsländerna skulle kunna underhålla och de små hjulen passade inte på dåligt underhållna eller obefintliga vägar. Om du kan designa en motorcykel, säg 50cc med ett lock för att dölja motor och slangar och ledningar inuti då kan jag sälja den var Fujisawas budskap. Efter återkomsten till Japan utvecklade Soichiro Honda Super Cub, året därpå visade han upp en prototyp för Fujisawa, som föll väl ut, produktionen startade året efter -58.Tvåtakts motorer var mest vanligt vid denna tidpunkt men redan -51 använde Honda fyrtakt på mindre maskiner och så blev det i detta fallet. För att tillverka den nya motorcykeln byggde Honda en ny fabrik i Suzuka för att tillverka 30000 maskiner i ett skift och med två skift 50000 Super Cubs i månaden, stora planer. Edward Turner från BSA åkte till Japan i september 1960 för att se motorcykelindustrin och sa att investeringar i storleken av Suzuka-fabriken var ”extremt farliga” eftersom att den amerikanska motorcykelmarknaden redan var mättad. Detta hindrade inte Honda. Expansionen var enorm och samman- +21'$ 683(5 &8% sätnings fabriker fanns i mer än 15 länder världen över. Super Cub har jämförts med Ford modell T och Volkswagen och Jeep som 1900 talets ikon inom transport och industri. Produktion från1958 till 2017: 60 milj. 1968, 87 milj. 2014 samt 100 miljoner 2017. Helt osannolikt eller hur? // TEXT: Håkan Nordin

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=