VeteranAktuellt 3-2021

Årsmodellen blev mycket omtyckt redan under sin samtid och en eftermarknad kom snabbt igång i USA med stort utbud av trimningsdelar och otaliga extratillbehör. Modellen blev, och är, ”hotrod-industrins” absoluta favoritmodell fram till nu och in i framtiden. Nytillverkade reservdelar finns i massor men också ramar, chassin och hela karosser. En global jätteindustri har formats just runt denna årsmodell! En som älskar dessa bilar, men då helst i originalskick, är entusiasten Torbjörn Kempe i Sundsvall. Han äger f.n. tre V8 Fordar från just detta årtal. Två tudors och nu den senaste, en fyradörrars sedan. Denna inhandlades förra sommaren från Grästorp i Västra Götaland. Tipset om att bilen var till salu kom från en nära bekant. Ett bra tips visade det sig. Bilen var besiktad, körklar i stort sett helt rostfri. Den är dessutom bevarad helt i originalskick förutom en äldre om-lackering samt att den numera är försedd med Fords 16” fälgar och däck med vita sidor istället för de ursprungliga 18” hjulen. Fordens ursprungshistoria är något dunkel. Klart är att bilen importerades till Sverige av en ung Göteborgsstuderande år 1967, oklart varifrån. Den fick då registreringsnummer OA1931. En ny registrering verkar sedan ha skett år Fords klassiker )25' 9ǎ '( /8;( LJǏljLj 16 3 . 2021 VETERANAKTUELLT Jag själv, och flera med mig har, har en livslång ”vurm” för Fords klassiska årsmodell 1932. Steget från de tidigare A-fordarna som tillverkades åren 1928 till 1931 blev ganska stort, framförallt introduktionen av den nya V8 motorn som kom just detta år. TEXT OCH FOTO: Bent Fridholm

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=