3 . 2021 VETERANAKTUELLT 12 1952 föddes ett gossebarn på Ö-viks BB. Med åren, ganska snart visade det sig att han utvecklade ett ovanligt affärssinne. Sune döptes han till. Lars Sune Christer Eklund började sin karriär som lagerarbetare på Törnerfälts Bil, som sålde Saab. Han fick snabbt ett grundmurat rykte om sig att vara en siffermänniska utöver det vanliga. På den tiden var Saab och Chrysler involverade, han fattade tycke för jänkare och med chefens samtycke sålde han jänkare på fritiden. De flesta köptes in i Sverige, en del importerades. Reservdelar inhandlades av Norrlands Custom som var etablerat i Ö-vik sen 1971. – Jag blev snart en stor kund där, eftersom mina bilaffärer gick bra, säger Sune. Öppettiderna var endast några timmar i veckan vilket var irriterande, affärsmannen i Sune vaknade till, såg potentialen,” jag köper stället”, året var 1975. Uppbyggnaden av Norrlands Custom innebar några år efter köpet en resa till Kalifornien, där sökte han upp företag som kunde detta med reservdelar till amerikanska bilar. Under fem sex år sålde han bilar samtidigt som Norrlands Custom expanderade, sedan tog det slut med bilförsäljningen tiden räckte inte till. Inköpsresan fick ett speciellt upplägg, vid varje företagsbesök köpte Sune minst ett exemplar av i stort sett varenda artikel i butiken. På så sätt kunde han läsa sig till var företagen gjorde sina inköp. Kan dem så kan jag, resonerade han, att köpa direkt från tillverkare. Fiffigt tänkt, nära industrispionage, eller? Delar för 30 000 dollar köptes (1,5 milj. mätt med dagens konsumentprisindex), mycket pengar, men det gav många snabba och bra kontakter. Företaget växte, lagret större och större, mer och mer trångt i lokalerna därav flytt och byte till större lokaler några gånger. 1990 blev nuvarande lokal till salu några kilometer utanför stadskärnan. Året efter inflyttning och senare en vinkelutbyggnad och en påbyggd våning. Norrlands Custom disponerar idag ungefär 4000 m2 lageryta som behövs för ca: 45 000 artiklar. Minst 30 000 ordrar om året plockas, bestående av motordelar, broms-, bränsle-och chassidelar m.m av 10 ansvarskännandeanställda. För att det inte ska bli brist i lagret kommer det leveranser flera gånger i veckan från USA. Norrlands Custom – till jänkebilarnas tjänst TEXT & FOTO: Håkan Nordin Långa korridorer med massor av hyllor behövs för slitdelar till Chev. Ford, Buick Olds. Pontiac mfl.
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=