6 3 . 2020 VETERANAKTUELLT Men glädjen blev inte långvarig. 1 juli 1970 kom nya bestämmelser som innebar obligatoriska krockprov. Det stoppade försäljningen i Sverige. Men bilarna sålde ganska bra i Norge och Finland så tillverkningen fortsatte. I maj 1970 uppstod en förödande brand i fabriken. Det blev slutet på biltillverkningen i Burträsk. Artikeln om Racing Plast är hämtad från tidningen Motorbiten nr 2 1968. Om ni vill läsa mer om RPB och dess historia så finns en intressant hemsida skapad av Thomas Lundström. www. racingplast.se // Racing Plast, bilfabriken i Burträsk TEXT & FOTO: Sture Lundkvist Racing Plast grundades i Januari 1966 av Rune Lewander och Kjell Lindskog. Tillverkningen startade med karosser till Formel Ve- bilar, en tävlingsklass som just introducerats i Sverige. Men snart började man skissa på en bil för vanligt bruk som kunde köras på allmän väg. Den döptes till RPB Piraya och introducerades 1968. Den såldes som byggsats och var avsedd att montera på en VW bottenplatta. 1969 kom en vidareutveckling av Pirayan, RPB GT. I februari 1969 firar Racing Plast i Burträsk (PRB) treårsjubileum och i samband därmed släpper firman ut två helt nya vagnar. En sportvagn kallad RPB GT och en Formel V-vagn. Motorbiten, fick som första motortidning tillfälle att titta på grannlåten. Det har varit mycket hysch-hysch kring firman i Burträsk, och man har den senaste tiden ”jobbat under jorden” för att slippa nyfikna kring projekten. För drygt ett år sedan tyckte ägarna av RPB att det blev litet ensidigt att bara producera FV-vagnar. Varför inte en sportvagn, och så satte sig hr Kjell Lindskog och Rune Lewander ner och funderade och ritade. Efter några månader var prototypen klar, och efter ännu en tid rullade den första racern av bandet i fabriken (f.d. skollokaler) i Burträsk, döptes till Piraya och såg lovande läcker ut. En Stockholms-firma tog hand om försäljningen, allt var frid och fröjd. Men samarbetet med Stockholmsfirman skar sig och produktionen med Pirayan lades ned. Det skedde utan någon större saknad. Fabrikörerna i Burträsk var inte riktigt nöjda med sin vagn. Det var alltså dags för Lindskog och Lewander att stänga in sig på hemlig plats och fundera igen. Den här gången tog man med sig tävlingsföraren och trimmningsexperten Bror Jaktlund. Resultatet av denna trios gemensamma konstruerande blev en vagn som snart kommer att berika den eljest magra svenska sportbilsmarknaden. Ett nytt inhemskt fullblod plus en helt ny Formel-racer. Den nya vagnen har döpts till RPB GT och påminner i sina svepande linjer om en rad olika sportvagnar sammantagna. Priset för vagnen blir nästan sensationellt lågt tack vare att VW-komponenter används. Den kommer även att tillverkas i byggsats och vilken amatör som helst ska kunna knåpa ihop en RPB GT. Några fasta priser har ännu inte diskuterats ingående, men nån eller några tusenlappar billigare än föregångaren Pirayan blir GT:n. Produktionen av vagnarna kommer att hålla sig på ca två vagnar i veckan. Man vill att de bilar som lämnar Burträsk ska vara ordentligt genomgångna och preparerade. Grabbarna/fabrikörerna har tagit intryck av Morgan i England , som har höga leveranstider och gediget hantverk. RPB, Racing Plast i Burträsk, PIRAYAN bort, GT och FV kom TEXT: Lars Wallmark Nedanstående artikel är hämtad från tidningen Motorbiten nr 2 1968
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=