VeteranAktuellt 3-2020

VETERANAKTUELLT 3 . 2020 21 karossens fyra hörn, gjorde att kupen kändes stor trots att bilen var endast 3,05meter lång. Bilen försågs i prototypstadiet med en 950 cc motor men ansågs som för snabb, så motorn minskades till 848 cc samtidigt som karossen breddades 5 cm. Mini var i begynnelsen försedd med en enkel gummifjädring men 1964 ersattes den av Hydrolastic-fjädring från den större 1100-modellen. John Cooper som låg bakom F-1 stallet Cooper var polare med Issigoni, provkörde Mini och blev förtjust över väghållningen, men ville ha mer effekt för att tävla. Han övertalade BMC att få prova en starkare motor, tillsammans med skivbromsar och sälja den till allmänheten. BMC var skeptiska, men hoppades få sälja ”något” 1000-tal. I verkligheten såldes närmare 150 000 Cooper. Mini Cooper vann Monte Carlo rallyt 1964-65 och 1967. Den första Mini Cooper från 1961 var försedd med en långslagig 997 cc motor som senare ersattes av en lämplig kortslagig 998 cc båda på 55 hkr. Senare kom Cooper S med 1275cc och 76 hkr, den som rönte massor av framgång i tävlingssammanhang. I Sverige finns det två större ideella föreningar för ägare och intresserade av den klassiska Minin med sammalagt 1200 medlemmar. Intresset för Mini är stort ute i världen, varje år arrangeras ett stort Mini-möte någonstans i Europa, vart femte år förläggs mötet till Storbritannien för att fira jubileumsår, då kommer extra mycket folk. Den här bilen passade till allt, som stadsbil, familjebil, och sportbil, därför inte så konstigt att den från 1959 till slutåret 4 oktober 2000 tillverkades i 5 387 862 exemplar. // Håkan Nordin SMS-TEXT: - Kan du komma till garaget…. Vad kan nu ha hänt, tänker jag och ställer ner kaffekoppen på altangolvet och reser mig ur solstolen. Är det något allvarligt farligt som har hänt, eller har han hittat något roligt undanstoppat i garaget? - Sätt dig på förarplatsen i Peugeoten, blir jag kommenderad så fort jag syns i garageporten - Bromsa…. hårt, släpp upp! Pumpa på bromsen…. Håll still, släpp upp. Pumpa, håll, släpp upp. Proceduren upprepar sig 3-4 gånger till innan jag även kan lägga till ”luftbromserska” till mitt CV. Att tillhöra en förening och att dela intressen med andra och att känna samhörighet kan vara en bidragande faktor till ett rikt liv. Jag har haft förmånen att tillhöra olika föreningar under åren, främst fotbollsföreningar i unga år som har präglat och lärt mig att tar jag ansvar för min egen utveckling så bidrar jag till att andra runt omkring också utvecklas. Det gäller bara att våga utmana sig själv och vara modig. Med barnens olika intressen så har vi fått inblick i olika hockeyklubbar i stan, KFUMs basket och klättring, konståkning och bowling, men det är tack vare min man Magnus och hans motorintresse som jag är stödmedlem i Norrlands Motorhistoriker i Skellefteå sen några år. Och vilken fantastisk förening det är…. Allt med motor är välkommet, man eller kvinna, ung eller äldre, motorägare eller bara intresserad. Det är ingen konkurrens eller inbördes rangordning. Man hjälps åt om någon får motorhaveri eller soppatorsk. ALLA får plats i familjen NMH!! Något för andra föreningar att ta efter. I år har det varit extra stora utmaningar genom rådande pandemins alla regler och rekommendationer, och när de trevliga cafékvällarna fick ställas in så har påhittigheten varit stor hos den ansvariga styrelsen och vips så har medlemmar kunnat köra 3 tipsrundor olika helger med avslutande träff och fika med eget ansvar och avstånd till sin nästa. Mycket bra anordnat! Många nyfunna vänner har tillkommit under åren och vissa har gjort större avtryck än andra. Trots 40 år i åldersskillnad så saknar jag min fina vän som plötsligt lämnade oss i somras. Tack Bruno Löfmark för att jag fick äran att lära känna dig. // Rapport från glada bil-änkan… TEXT OCH BILD: Kristin Jonsson, Skellefteå

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=