VeteranAktuellt 3-2020

VETERANAKTUELLT 3 . 2020 13 Trafikexperten Lars Hultkrantz, professor i nationalekonomi har fått i uppdrag att granska vilka satsningar som behövs inom infrastrukturen när pandemin börjat klinga av. Många har valt bort kollektivtrafiken under pandemin, och den ökade biltrafiken leder till mer utsläpp, buller och trängsel. Därför lägger han fram ett förslag om en kraftig skattehöjning på drivmedel. Vad sägs om detta, tackar ni och tar emot, egentligen har vi inget val. Vi får tänka positivt på det hela, miljön måste vi värna om och stadskassan kommer att få det kärvt framöver, pandemin och arbetslösheten kommer att kosta. Vår egen kostnad begränsar vi med att köra mindre. Känns ändå hårt när skatten redan är 70% av bensinpriset, enligt följande: Bensinpriset 13.26 i maj 2020. Moms på bensin är 0,95 kr, Energiskatt 4,10 kr. Koldioxidskatt 2.59 kr. Moms på skatten 1,67 kr. Totalskatt 9,34. = 70,4% // Höjd bensinskatt efter pandemin Lapplands allra första bil Under sent 1890-tal åkte apotekaren Jon H:son Hedin från Lycksele till en kurort i södra Tyskland. Där kom han i kontakt med automobilen. Naturligtvis blev han imponerad av den nya tidens bekväma fortskaffningsmedel som inte behövde häst för att ta sig fram. Han kom fram till att det skulle vara ett bra hjälpmedel för honom att färdas snabbt och bekvämt mellan Lycksele och Vindeln där han hade ett förråd av medikament som han behövde besöka ibland. Till Vindeln fick han leverans med tåg. Dessvärre visade sig att bilen inte var lämpad för Lapplandsvägarna. Den transporterades från Stockholm på tåg till Hällnäs och vidare färd till Lycksele planerade Hedin att själv köra den på vägen. De smala hjulen sjönk ner i den mjuka vägbanan och halvvägs till Lycksele blev det stopp, med en hästs hjälp kunde bilen tas till Lycksele. Bilen, en Benz-Viktoria 1899 års modell, som köptes av Gjestvagn i Stockholm på återvägen från kurorten Tyskland och kostade 5000 kronor, en ansenlig summa. Den blev aldrig det hjälpmedel som apotekaren hade hoppats på. Den stod mestadels parkerad i ett garage. Vid högtidliga tillfällen kördes den Storgatan fram och skrämde både bar och djur med sitt buller. Den startades med vev och det beskrevs som ett tungt arbeta att dra igång motorn. Benz övergick 1892 till fyrhjuliga bilar och den här modellen döptes till Viktoria, den tillverkades till 1899, modellen uppges varit en försäljningssucce´ med 572 sålda bilar under sista tillverkningsåret. Passagerarna satt mitt emot varandra. 1928 skänkte apotekarens änka Ingeborg Hedin Lapplands första bil till Västerbottens läns hembygdsförening. // TEXT: Håkan Nordin %(1= 9,.725,$ LJǎǏǏ 13

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=