. 2020 VETERANAKTUELLT 12 sysselsättning har till stor del bestått i vara stadsanställd postkassörska, sköta ett mindre jordbruk med kor som senare byttes ut mot får och grisar. Nedlagt sedan ett antal år. 1929 körde en Packard 633 omkring på Stockholms gator och skjutsade diplomater för Amerikanska Ambassadens räkning. Sedermera hamnade den i Kiruna i LKAB:s ägor. Bilen var en fyrdörrars sedan modell och användes som direktionsvagn. Sista åren av sin levnad tjänstgjorde den pampiga Packarden som taxi i Pajala. Någon gång på sjuttiotalets början när Packarden lagt sig till ro för den eviga vilan, nosade Karl Olov upp resterna av den, i byn Kassa tre mil söder om Pajala, troligtvis bakom en lada eller i något dike och naturligtvis kände han ett ansvar för bilens fortlevnad. Fortfarande byggs det på den men nu i skepnad av en tvåsitsig Roadster. I sin renoveringsiver har han aldrig underlättat för sig i form av enkla objekt, nej ju svårare ju intressantare. Ett antal motorcyklar har restaurerats, flera objekt finns i förråden. Karl Olov tillhör den gamla stammen som föredrar -20 -30 möjligtvis -40 talare, skulle vi prata exempelvis en -61 Chevrolet Impala ja då tror jag att han går in och lägger sig på sofflocket, det är min tro. Tänk vad mycket kunskap det finns hos en som han, som hela sitt liv skruvat och joxat med det mesta och byggt på kunskapen. Svarva, svetsa, smida och till och med gjuta klarar han både åt sig själv och andra. Sen är han en samlare utan dess like, fulla lador, fullt i alla utrymmen med fordon och delar. Näst intill omöjligt att fotografera, för det är fullsatt överallt. Undrar om han vet vad som finns i alla skrymslen och vrår. Med ett så djupt rotat intresse av att bygga bilar av fragment är besök på marknader ett måste, som Falumarknaden och även de mindre i närområdet, delar har han alltid haft behov av under årens lopp. Två språng över till USA för de stora marknaderna, -87 till Hershey tillsammans med likasinnade från Norrbotten. Föreningslivet har fått sin beskärda del på olika vis bland annat tio år som ledamot i sektionsstyrelsen. Att köra de gamla fordonen är inte så märkvärdigt säger Karl Olov, roligare är att skruva och bygga bilarna...// Till vänster A-Ford, till höger T-Ford. En epa under en massa bra att ha delar. Delar av reservdelslagret. >> Överfulla förråd.
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=