VeteranAktuellt 3-2019

Som infödd jokkmokksbo, numera bara sommartid, var det riktigt roligt att höra att årets Malmsvängen skulle köras med start och mål i Jokkmokk. Som traditionen bjuder föregås alla Malmsvängar med en välsignelse från högre ort, därför samlades alla deltagande fordon på gräsmattan utanför Jokkmokks nya kyrka. Redan vid 9-tiden var kön av gammelbilar lång, från Packard -39 till MB -89. Därtill några motorcyklar, bl.a. en Excelsior från 1929. När alla fordon var på plats fanns det fika för alla deltagare bestående av smörgås, bulle mm samt te eller kaffe. Strax före ½11 ringde kyrkklockorna och då samlades alla deltagare i kyrkan för en kort välsignelse av kyrkoherden emeritus Bertil Fors. Efter kyrkobesöket var det så dags för första start, udda nummer åkte medsols medan jämna nummer motsols. Första kontroll låg i Forsviken vid stranden av Vaikijaursjön som är en del av Akkats kraftstations dämningsområde. Kontroll nr 2 var strax bortanför jokkmokksbornas badparadis sjön Fatjas. Här gällde det att vara säker på hand om det skulle bli några poäng. Tredje kontrollen var i Messaure och här ligger ett av Sveriges större vattenkraftverk som uppfördes mellan åren 1957 till 1962. Dammen har ett krön som är 100 m högt och nära 2 km lång. Det gick åt 10 500 000 m3 fyllnadsmassor vilket motsvarar matr. i 4 Cheopsstatyer. Messauredagen firas varje år till minne av dom som bodde och verkade här under byggnadstiden för kraftverkets tillkomst och det råkade vara samma dag som Malmsvängen gick av stapeln. Förutom en svår fråga på verktyg så bjöds det även på kaffe och kaka, dessutom fanns våfflor till försäljning. Därefter fortsatte färden nedströms Stora Luleälv och kontroll nr 4 var i Kuouka, här mötte alla boende och fritidshusägare upp mangrant, dessutom hade man passande nog ställt ut några gammelbilar som passade in i sammanhanget. För många grabbar var drömmen en Puch moped men det gällde bara att veta vilken modell man ville ha! I Porsi fick vi träffa Jokkmokks Jokke, men vilket riksdagsparti reste han runt med 1970, inget han avslöjade i Gulligullan. Men i skolan i Porsi blev vi bjudna på renskav och potatismos som smakade utmärkt efter några mil värmen. En värme som snabbt blev en åskskur som vi möttes av i Vuollerim. Nästa kontroll låg i närheten av nästa stora kraftverk, nämligen Letsi som är det 4:e största i landet. Det är också det första som byggdes i Lilla Lule älv mellan åren 1960-1967. Kontrollen låg dock strax hitanför kraftverket vid gokartbanan som är Norrbottens längsta samt miljöcertifierad och handikappanpassad. Här var det till fördel om man var scout eller sjöman. Näst sista kontrollen låg vid Polcirkeln och här var det en fördel för de som var med på 50-talet. Malmsvängen med start och mål i Jokkmokk 3 . 2019 VETERANAKTUELLT 34 EVENEMANG

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=