VeteranAktuellt 2-2021

2 . 2021 VETERANAKTUELLT 36 Har du rätt försäkring även vid nöjeskörning? MHRF-försäkringen – den ledande försäkringen! MHRF-försäkringen, Sveriges äldsta – och största – försäkring för historiska fordon, drivs av Motorhistoriska Riksförbundet i samarbete med Folksam och erbjuder ett försäkringsalternativ för de flesta fordonen. Det finstilta? Fria mil och bara nöjeskörning! Förutom försäkring för påställda fordon kan vi även erbjuda alternativ för tidsoptimisters objekt. Och drömmares projekt. Utöver den egna plånboken gynnas din klubb av MHRF-försäkringen. Likaså den fordonshistoriska rörelsen tack vare MHRFs arbete som sammanfattas: För gårdagens fordon på morgondagens vägar. Motorhistoriska Riksförbundet mhrf.se/forsakring forsakring@mhrf.se 08-30 28 01 Mer info: Foto: Lars Ternblad Skanstullsbron nära Gullmarsplan mot Södermalm i Stockholm. 5ǎ *25',1, Under senare delen av femtiotalet sålde Renault väldigt bra av modellen Dauphine med 4-cyl svansmotor, 32 hk. Italienaren Amédée Gordini inledde då samarbete med Renault vilket resulterade i att ” trollkarlen” som han kallades utvecklade Dauphine Gordini 1093 till 40 hk och i övrigt rallyutrustad, med många rallysegrar som följd. Från och med 1962 fördjupades samarbetet när R-8 Major lanserades med 956 cc motor, 44hk och motor bak. När R8 Gordini presenterades hösten 1964 stod stjärnorna rätt för den franska biltillverkaren Modellen baserads på Renault R8, men när trollkarlen Gordini modifierat åttan till att bli en sportbil gick den knappt att känna igen. Den fyrcylindriga motorn på 1108 cc var nästan dubbelt så stark och styrning, bromsar samt annan utrustning var uppgraderad för att kunna hantera Gordinins toppfart 170 km. Redan 1967 sågs en modifierad modell med 1300cc motor dagens ljus, med 110 hk, femväxlad låda och dubbla strålkastare fram Gordini var byggd för att tävla. Vid debuten i tävlingssammanhang, 1964 års Tour de Corse med yttre svåra förhållanden, 79 startande, endast åtta tog sig i mål. Gordini tog första, tredje, fjärde och femte plats. En imponerande debut som skulle följas upp med många segrar i Sverige och ute i Europa. Gordini kom till Sverige 1965. 30 stycken importerades och såldes företrädesvis till tävlingsförare. Bilen fanns senare även till salu för ”vanligt” folk och kunde ses på gatorna i Sverige och ute i Europa. Den förste kändis som rattade en Renault 8 Gordini i större sammanhang var den kände VW- föraren Bernt Jansson, Botkyrka som deltog i Midnattsolsrallyt med bilen. Den franska blå nyansen, de två vita ränderna, de fyra strålkastarna gjorde bilen lätt att känna igen. Med dryga 100 hk, en vikt runt 950 kg var den för tiden ruskigt snabb. Ett fint helrenoverat exemplar idag betingar onormalt stora summor. Under åren 164 till 1970 tillverkades 11.626 exemplar av detta så uppskattade fordon. // TEXT & BILD: Håkan Nordin RENAULT på banan VISSTE NI ATT....

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=