VeteranAktuellt 2-2020

VETERANAKTUELLT 2 . 2020 5 Bilen som köptes från Sundsvall runt -95 var enligt Sverker lackerad i en gräslig blå färg, bort med den och bort med karossen som slipades ren. Därefter avstannande projektet några år. Nu tycker jag att vi tar tag i Lotusen och gör den färdig, sa Björn en dag. Ramen förstärktes fram och bakvagnen som också krävde översyn byggdes om till 4-delad, låter komplicerat säger jag i min okunskap, inte alls svarar Sverker det var ganska enkelt. Jo-Jo. Lite handpåläggning på karossen och i övrigt lite översyn så var det dags för den gula lacken. Så gårsnacket, inget är svårt, inget omöjligt, om det tar lite tid, ja men tid har vi gott om som pensionärer. – Antar att ingen av er åker Volvo 245 eller något liknande till vardags- ;eftersom det är engelskt som gäller var frågan dum, lite provocerande. Björn skjutsade oss tre till lunchen i en Cadillac suv men hemma i garaget står en Jaguar XK 8 -97 samt en Triumph TR-6 -70 som är parkerad i verkstaden. Björn har sin knallgula Lotus Europa -70 som bara väntar på sommaren samt en Jaguar XJS V-12 Cab. -90. Ståndsmässiga bilar – alla. – Alla andra fina bilar här i verkstaden vem äger dom? Vi är ett bilgäng och vi servar deras bilar lite lämpligt, därefter garageras några av dom här under vintern. Det vilar ett lugn över dessa herrar, kan det vara för att dom rasade av sig i unga år. Björn har haft ett ovanligt aktiv arbetsliv, engagerad i motorklubb kört cross och enduro med mera. Sverker tävlade i gokart 5-6 år, därefter folkrace där han avverkade ett stort antal Renault R-8 bilar, därefter tog företaget sin grundliga tid. Båda herrarna har under ett antal år åkt motorcykel i Sverige och även ute i Europa. Sverker berättar att han fick börja klä på sig tidigare än de andra, det tog en okristligt lång tid för mig få vänstra handen i handsken. Tur var väl att jag inte fick frågan om min bilpark: Morris Minor. Ridå. Känns som om herrarna har patent på mycket kunnande och trevligt bemötande. // Björn klurar över något problem. Lite modifiering tänker Björn kosta på sig. Original bakljusen till höger. men det blir nog runda som till vänster. Austin Healey -66 under åren flitigt använd av ägaren. En garagerad Lotus Esperit S-1 1978.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=