VeteranAktuellt 2-2020

VETERANAKTUELLT 2 . 2020 19 Samarbetet mellan biltillverkaren Healey och ingenjören Austin från koncernen British Motor Corporation ledde till en av de absolut vackraste sportcabrioleterna från 1950-och 1960-talet. Det var framgångar och USA som lockade den lilla brittiska biltillverkaren Donald Healey. Det fanns ett behov av kompakta cabrioleter och sportiga coupeer till rimliga priser, det var i den nischen somHealey ville positionera sig. Det visade sig vara ett klokt val, för när Healey 100 presenterades på bilsalongen i London 1952 föll chefen för den stora bilkoncernen Austin, Leonard Lord för den nya bilens charm. Inte förvånande för den brittiska bilen hade en synnerligen angenäm design. Lord föreslog i bara farten ett samarbete med Healey, vilket medförde att tillverkningen av Austin- Healey återvände till den stora brittiska koncernen i Storbritannien. Det innebar att tillverkningen skulle präglas av genomgående hög kvalitet. Austin-Healey 100 var beteckningen på den första modellen som tillverkades i Longbridge i början av 1953. Förutommotorn hämtades även växellåda, bakaxel och stora delar av framvagnen från Austin A90:n. Fyrcylindrig, 2660 cc, 90hkr. Sommaren 1955 användes den fyrväxlade växellådan och bakaxeln från Austin A90 Westminster. 1956 genomgick bilen en större förändring. Den gamla fyrcylindriga motorn ersattes av BMG:s sexcylindriga C-motor, hjulbasen förlängdes två tum, ny oval kylargrill m.m. Våren 1959 fick bilen en större motor till 2912 cc och 124 hk, samt byte namn till 3000. Samtidigt infördes skivbromsar fram. Sommaren 1962 ersattes modellen av en ny Convertible-kaross. Den hade fast vindruta och riktiga vevbara sidofönster i dörrarna. Samtidigt fick man tillbaka två förgasare. Tidigt 1964 komMK 111-versionen, med mer motoreffekt, 148hk, och en hel ny instrumentbräda. Den sista stora Austin-Healeyn byggdes i december 1967. Det hade kostat för mycket att anpassa den gamla konstruktionen till nya säkerhetsbestämmelser som infördes i USA året därpå. Bilen ersattes av den modernare MGC. Healey tävlade flitigt med bilen från första början, bland annat i Le Mans 24-timmars. TEXT & BILD: Håkan Nordin Austin-Healey 3000 Tillverkning: 1953-1967 62000 ex. Motor: 6 cyl. radmotor 2912 cc 148 hkr Växellåda: 4 vxl låda + overdrive AUSTIN HEALEY VISSTE NI ATT... En framgångssaga Svenska båtmotorer. Jan Vallström, Sören Stenman och Helge Hedberg på besök. Macken.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=