VETERANAKTUELLT 2 . 2019 5 upp med fingrarna böjda som bläckfiskarmar bakom instrumentbrädan och amperemätaren. Japp, där är säkringen och mycket riktigt så är den trasig. Fram med en ny säkring så är saken biff. Det lyser igen! När det är vår tur kör vi in i hallen och slår av motorn. Besiktnings- mannen kopplar upp slang för avgastest, kollar chassinr etc. När han ska starta bilen för avgastest o bromsprov startar inte bilen. Ridå... Besiktningsmannen säger: - Det kanske är bäst om du provar. Efter lite trix med handgas och choke så startar den. Pust! Resten av besiktningen går bra ända tills bilen kommer ner från lyften och den obligatoriska provkörningen ska göras. Den vägrar att starta och 6v batteriet börjar bli trött efter allt gnuggande på startmotorn. Besiktningsmannen som var en klok och sansad man sa till mig: - Det är lugnt. Ta en kopp kaffe så besiktigar jag en annan bil under tiden så startar den nog sen. Mycket riktigt. Efter nervöst inmundigande av en kopp kaffe så behagade Chevan att starta. Provkörningen utfördes och fick med beröm godkänt. Mycket bra väghållning och bromsar (mekaniska bromsar). // Kolla kilometerställningen! Vad betyder chassinumret? Chassinr: 2EA05 28277 2 = Bilen tillverkad i Tarrytown New York USA EA = Master Deluxe, Årsmodell 1935, 113 tum hjulbas Individuell framfjädring s.k knäledsfjädring 05 = tillverkningsmånad, Maj 28277 = Den första bilen som lämnade fabriken var EA1001. Således är detta bil nr 27276 som lämnade fabriken i Tarrytown 1935. Björn-Åke Danielsson välkänd för de flesta medlemmar, en av grundarna till NMH har lämnat jordelivet Onsdagen den 17 april somnade han in efter en lång tid av sjukdom. Han blev 79 år. Sambon Ritwa avled två månader tidigare efter en kort tids sjukdom. Björn-Åke växte upp i Umeå och bil-och motorcykelintresset vaknade tidigt. Han drev tv/ radio-och fotobutik där ett antal år. 1969 flyttade han till Knaften, och i Lycksele drev han även där en fotoaffär. Han blev tidigt medlem i NMH, räknades till en av grundarna och var delaktig i det mesta. Flytten till Knaften innebar ordförandeskap ett antal år i Lycksele-sektionen. Ordförande i huvudstyrelsen var han i många år samtidigt som han ansvarade för och producerade Veteran Aktuellt. // En MNH-profil har gått ur tiden Vet du något om denna bil? Vänligen kontakta Miklos Balogh miklos.balogh@egonet.se 070-658 78 60. IN MEMORIAM
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=