VETERANAKTUELLT 2 . 2019 39 till Classic Car Rättvik, nu mot Särna som var dagens slutmål med boende på ett mysigt vandrar hem, jag och hustrun har bott där tidigare. Här finns en stor fin kyrka från början av 1700 talet vi gjorde en kort visit innan vi fortsatte mot Lillhärdahl och Sveg här stannade vi för övernattning, På kvällen åt vi på en restaurang som var inredd i 50 tals stil, mycket trevligt. Välvårdade bilar Onsdag 20 juni slut sträckan till Sundvall dit vi kom ca: 14.00 lagom till midsommar. Sammanfattningsvis hade vi en trevlig tid tillsamman med trevliga personer, jag är inte så superbra på engelska men vi löste det bra. Norge har ju mycket tunnlar både gamla med dålig och bra belysning. Första tunneln för oss blev en obehaglig överraskning när jag körde in i den som hade dålig belysning såg jag nästan ingenting, strålkastarna hade dippat ner, så vid nästa stopp fick vi justera och dra åt muttrarna, därefter inga problem. Tunnlarna var många den längsta 1,2 mil med stoppfickor och räddningstelefon. Våra Alvis-bilar skötte sig bra förutom en som fick punktering och en fick bränsleproblem i ett tidigt skede vid Elverum, den hämtades av en anställd hos Alex Wassbotten och togs hem till honom för reparation. Vädret var väldigt variationsrikt som ofta i Norge men engelsmännen var tåliga, är väl vana hemifrån. De som hade möjlighet körde öppet några även om det duggade, den från 1925 körde öppet hela resan. De hade täckt sittbrunn. Frun hade inte heller typ sydväst även om det regnade mycket, men mannen hade huva. Vid ett tillfälle körde jag bakom dem, jag tyckte de stod på bra, 70–80 km/h. Vägarna är ju både krokiga och smala, så när vi kom till nästa stopp, sa jag något om det, då sa frun, tycker du det! De flesta av deltagarna var i åldrar från medelålder och uppåt med bilar som alla var välvårdade. Bilar som deltog 12/50 1925 & 1927 4 cyl., Speed 20 SA 6 cyl. Tourer 1932, Speed 20 VDP Tourer 1933, Silver Eagle 6 cyl 1935, Speed 25 6 cyl. DHC Charleswort 1937, Speed 25 SB DHC Offords 1937, Speed 25 SC DHC Charlesworth 1938, 12/70 SB Mulliner 1938 Cabriolet 4 cyl., TA 21 6 cyl. Mulliner Saloon 1951 & 1953, TD 21 Series 1, 4 st. TD 21 series 2 DHC, TE 21 Saloon, TF Saloon 3 st. TA 14 Duncan, TF 21 DHC Speed 21 Special = hembygge på Alvis-delar. Förklaring till olika beteckningar. Duncan, Mulliner Charleswort, Ducksback, Offords, är namn på karosstillverkarna, TD hade Graber känd för fin design och hög kvalitetskaross från Schweiz 1956–1959. Park Ward, till TE, TF, 1959 till 1967 års mod. Alvis fabriken tillverkade ej några karosser. Tickford, Vanden Plas var andra tillverkare. DHC är cabriolet. Vi som åkte i Norge var 27 personer från England, 4 från Danmark, 5 från Sverige, 2 från Norge. Vår totala körsträcka var ca 300 mil. I Sverige finns ca 55 st. Alvis-bilar och 2 st. Amfibiefordon. En kort Alvishistorik Företaget bildades 1919 i Coventry, England. Den första bilen byggdes och levererades 1920, med 4 cyl. toppventil motor, 4 vxl. v-låda , 2 sittsig. Mellan 1925 och 1929 byggdes ett antal framhjulsdrivna bilar, hur många okänt, men dom provkördes bl.a. på Brooklandsbanan, 4 hjulsbromsar kunde levereras 1925. 6 cyl. 3,0 l, toppventilmotor kom 1927, hel synkroniserad 4 växlad v, låda till 6, cyl. motorer och 4,3 l cyl.vol 1933. För racerbilar byggdes 1926, raka åttor med dubbla kompressorer och överliggande kamaxel. Alvis var ofta tidiga med nya konstruktioner. Från starten av företaget till andra världskriget var det kunden som oftast bestämde vilken kaross de skulle ha på det chassi de beställt. Efter var det mer begränsat. Under andra världskriget tillverkade Alvisfabriken Leonides stjärnmotorer till flygmaskiner och sexhjuliga terrängfordon. Även efter kriget tillverkades flygmotorerna, de tillverkade också motorer till helikoptrar en tid. Jag och tre andra veteranare såg några på ett flygmuseum nära Newark On Trent när vi var och köpte delar till Alvis, Jaguar, Rover, och Armstrong Siddeley hösten 1989. När tillverkningen av bilar kunde börja efter kriget 1946 var det TA 14 med Mulliner-, Carbodies- och Tickfordkarosser som först kom i produktion, samt de 35 st. med Duncankaross som byggdes 1947–1949. Efter 1950 tillverkades enbart bilar med 6 cyl. 3 liters motorer med 4 växlade v.lådor. 1956 kom 5 växl. v.lådor eller automatväxellådor. 1967 upphörde all bilproduktion. Då hade det tillverkats ca 21 300 bilar. 1965 började de tillverka krigsfordon såsom, stridsvagnar och amfibiefordon i New Castle. Där har de modern fabrik. Jag och Ingemar samt Speed 25 SC, 6 cyl. 3,6 l., kaross Charlesworth. På Jotunheim den 14 juni 2012.
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=