31 Fordonsbeståndet känns lite väl nytt inklusive mitt eget fordon. Betänk att det första vinterrallyt jag körde var Alterrundan 1975 då med en Ford Custom 1950 med en viskande sidventil V8, Forden var 25 år gammal och räknades som veteran bland de flesta. Nu kör jag en Volvo 245 1980 och räknas som nybil trots sina snart 40 år på nacken, möjligtvis motorhistoriskt intressant. Årets Kalldrage får många plusbemärkelser, då främst gällande vägval, i det närmaste Google fria frågor, bra med utrymmen och toaletter på halvtidsvilan. Ett fordon som drog till sig extra blickar var ”gruskalles” gamla rally Volvo PV, Roland Brännström var ett namn att räkna med inom Motorsport under 1970 – 80 tal då med många minnesvärda körningar på rallycrossbanorna riket runt. Rally PV:n som hittades av en slump bortglömd i en lada, har nu renoverats av ”Grus Kalles” gamla mekaniker tillsammans med en av sönerna. Orets ordfläta räknas till en av de svåraste i rallyts historia, endast 3 ekipagen lyckades klura ut det som skulle bli pyramiddubbade Hakkapeliitta, vilket skulle behövas på vissa avsnitt av banan. Inga avåkningar inrapporterades och de snöklädda vägavsnitten fanns det risk för genomslag i den milda temperaturen. För vår del missade co-drivern väg byte 85º höger, efter flera kilometer upptäcktes felet, då var det att vända åter nu skulle det bli skarp vänster upplystes det om, tänk så finurliga en del är. Inslaget med besöket på Vännäs Motormuseum, men rally uppgiften var lite marig. En trevlig dag i hobbyns tecken var till ända, och vårt ekipage med Kjell, Cristina, Gisela och undertecknad kunde räkna in en andra placering efter Martin Pudas som vann det hela, tredjeplats gick till Robert Lindberg. // Opelteamet samspråkar med tävlingsledaren Kurt. Modeller av ”grus kalles” rallycrossbilar som satte skräck i de flesta motståndare på arenorna under 1970 och 80 tal, den vänstra är den första PV:n. Den högra finns att beskåda på Vännäs Motormuseum. VETERANAKTUELLT 2 . 2019
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=