VeteranAktuellt 2-2019

3 Johan använde bilen sparsamt fram till 1939. Då bilen inte har någon värmeanläggning användes den troligen inte på vintern. 21 November 1939 begärdes "automobilens avförande ur registret tills vidare" varvid Johan fick restituion (återbetalning) av skatten på 22,30 kr. Skröna? Det finns en skröna om denna bil som är allmänt känd i veteranbilskretsar. Nämligen den att bilen blev inmurad av någon orsak och detta skulle förklara det låga miltalet. Under mina efterforskningar av bilens historia kom jag i kontakt med två herrar i Vännästrakten som från sin barndom kommer ihåg Johan Greims bil. Ingen av dem har dock sett bilen och då jag frågade hur de kände till bilen fick jag svaret: – Det visste ju alla, det var allmänt känt i Vännästrakten. Det närmaste de kom bilen var att palla frukt i Greims trädgård. Paret Greim hade fina odlingar i sin trädgård. På frågan om bilen varit inmurad svarade ena mannen bombsäkert. – JA, den har varit inmurad. Den andra mannen. – NEJ, den har aldrig varit inmurad. Greims fastighet finns kvar men har bytt ägare flera gånger så där finns det ingen som vet. Inmurad eller inte, vem vet? Varför skulle då bilen ha blivit inmurad? Skröna 1 Johan var med om en en trafikolycka där en liten flicka var inblandad. Han skämdes oerhört mycket och ville inte att någon annan skulle behöva vara med om samma sak så bilen murades in. Skröna 2 1939 började andra världskriget och Sverige mobiliserade.Militären rekvireraVETERANAKTUELLT 2 . 2019 TEXT OCH BILD: Miklos Balogh >> 366 mil på 83 år Lokeldare Johan Greim från Vännäs Umeå. Johan fick bilen besiktigad enligt dåtidens bilprovning den 1 Augusti 1935 av besiktningsman Nils Haeggström. Automobilskatten betalades in 9 augusti 1935 på 52,50 kr och bilen tilldelades registreringsnummer AC1678. &+(952/(7 LJǏljNj

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=