VeteranAktuellt 2-2019

Mano Forsman 19 VETERANAKTUELLT 2 . 2019 När andra världskriget till slut upphörde, 1946, föddes Mano Forsman i Vasa Finland. Bilintresset vaknade tidigt och bilägare blev han sommånga bilintresserade, innan körkortet hamnade i bakfickan. Trots att ekonomin inte låg på topp avverkades ett antal i snabb takt. TEXT: Håkan Nordin Vad sägs om en EMW -55, en Plymouth -59, Chevrolet-55 och en Mercury -55. Arbetssituationen i Finland var inte den bästa, så 1967 blev det en sväng till Sverige med bättre arbetsmöjligheter. 1968 blev flytten till Sverige och Ö-vik definitiv och arbetet som lackerare på Taiba några år, till dess att Hägglunds kallade på honom, som Teknisk Illustratör, ni vet en som ritar motorer och andra tekniska prylar i genomskärning och 3-dimitionellt. Med detta arbetade han till några år innan rätta pensionsåldern. Ett riktigt ”pillergöra” som går igen i renoveringarna. >> såldes 2013. Hustrun saknade den första Cadillacen och den köptes tillbaka till familjen 1997 efter flera års bearbetning av dåvarande ägare. Sjutton år tog renoveringen av en Kaiser Manhattan 1953, en utställningsbil som visades på ett antal bilmässor med gott resultat, besiktades och kördes några repor på stadens gator. Såld till privat museum i Tyskland. Våren 1970 räckte sparpengarna till en stor mörkblå Cadillac Modell 6229 -60. Samma år träffade han sin blivande hustru Margareta, historien förtäljer inte om det var bilen eller Mano som vid första träffen var attraktivast. Efter ett antal års användning såldes den till förmån för en öppen Cadillac av lite nyare snitt. Enligt Dagens Nyheters bilspalt 1971 fanns det en Cadillac Eldorado Cab. -63 till salu i Stockholm, som efter några sömnlösa nätter blev Manos. Kördes flitigt i många år, lackades om och motorrenovering gjordes innan den

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=