VeteranAktuellt 2-2019

VETERANAKTUELLT 2 . 2019 15 VISSTE NI ATT... 1936 gjordes de första skisserna i projekt TPV, en fransk förkortning av ”mycket liten bil” sommynnade ut i en klassiker, Citroen 2 CV. Det gällde att utveckla en liten bil som kunde få befolkningen på landsbyggden att gå över från häst och vagn till bil. Det sades att man skulle kunna köra över ett plogat fält med en korg ägg utan att äggen gick sönder. Fattiga jordbrukare skulle ha råd att skaffa en för att transportera sina varor till marknader och kunna utföra service själv med enkla verktyg. Den nya bilen presenterades vid bilsalongen i Paris1948 där den väckte framför allt förundran. Alla rusade till för att få sig en glimt av den egendomliga bilen med den höga frigångshöjden. Utrustningen var minst sagt minimalisk men ingenjörerna bakom ”Lillcittran” hade i sin strävan efter enkelhet kommit med helt geniala lösningar. Citroen 2CV var med dåtidens mått en rymlig, bekväm bil som hade god framkomlighet och driftsäkerhet och mycket bränslesnål. Modellen har en tvåcylindrig luftkyld boxermotor med direktdrift av framhjulen via en fyrväxlad helsynkroniserad växellåda. Växelspaken var av paraplykryckemodell och karossen kunde enkelt demonteras utan verktyg. Amperemätare och hastighetsmätare var de enda instrument som fanns, bränslet mättes med sticka. Vinrutetorkarna drevs av hastighetsmätarviren. Det som inte ansågs vara nödvändigt, tillämpades inte heller på bilen. Vägegenskaperna var relativt goda, trots att bilen hade en mjuk fjädring och krängde en hel del, vilket kom sig av kravet att kunna köra över den plogade åkern. Under produktionsåren genomgick bilen såväl yttre som inre ändringar. Exempelvis förbättrat elsystem, el.vindrutetorkare, skivbromsar och defroster till fram och bakruta. Förutom sin typiska form och sin enkelhet är bilen känd för sin starkt begränsade motorstyrka. Motorstorleken varierade mellan 375 – 602 cm. Topphastigheten för en tidig modell med 9 hk var omkring 60 km/h medan de senare modellerna med 36 hk kunde nå upp till 115 km/h. Efterfrågan minskade under-60 talet men ökade igen i samband med oljekrisen1973 på grund av den bränslesnåla motorn. Trots nya modeller som Dyane och Visa fortsatte tillverkningen av ”Lillcittran” i Frankrike till 1988, därefter flyttades produktionen till Portugal. Restriktiva krav på avgasrening och krocksäkerhet gjorde att sagan 2CV tog slut 1990. Modellen fick smeknamnet ”haschmoppen” i Sverige under hippieperioden -60 talet. TEXT & BILD: Håkan Nordin. 2 cyl. boxermotor 9 till 36 hk Framhjulsdrift Växellåda 4-vxl manuell Vikt 550 kg Tillverkades mellan 1948 – 1990 i 5 114 966 ex &,752(1 Lj &9 - Så lyder det gamla ordspråket och visst ser det gemytligt ut i Lövångers rallyt med de gamla kyrkstugorna som inramning till genuint amerikanskt stål. Vi ser Ford -56, Fairlane -64, Mustang -66 conv, 1939-40 Pick Up Truck och ett annat amerikanskt märke i bakgrunden. ”Buller-Hasses” M12:a är nu klar för PiteMoppers avrostningsrunda • Suzuki 1-cylindrig 2-takts motor 48cc 1 hk vid 4000 rpm. • Förgasare: Mikuni VMI OSC - VM 14 C. • Suzuki Posi-Force smörjsystem. • 3-växlad, kickstart, fotväxel, kedjedrivning. • 6-volts elsystem. • Hjul/däck 23" x 2,25. (2.50x17) • Bromsar fullnav fram och bak (110 mm) • Fjädring bak: Svingarm, dubbla stötdämpare. • Fjädring fram: Teleskopdämpare. • Vikt 70 kg. • Tankvolym 6 liter, oljeblandad bensin 1:25. • Tillverkare: Suzuki Motors Co. Ltd Japan. • Svensk importör: AB Motorservice Stockholm. • Testad av Teknikens Värld nr. 15 1971. TEXT OCH FOTO: Hans "Buller-Hasse" Carlsson. DEN LILLE VÄRLDSMÄSTAREN som erövrat VM-titeln i TT för 50 cc 6 gånger. "Ha alltid en Ford på gården"

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=