VETERANAKTUELLT 1 . 2021 7 Vid ett tillfälle fann jag en mopedmotor, som såg alldeles hel ut ett riktigt fynd. Glad i hågen togs den med hem och skulle monteras på en gammal cykelram. Hur skulle den monteras fast? Någon svets hade vi inte, men grov ståltråd från massafabriken skulle fungera lika bra. På pakethållaren fick den en perfekt plats och sedan började fastsättningen. En kedja letades rätt på, men ett lås var omöjligt att hitta så då slog fantasin till, och en spik kröktes som ett lås. Bensintanken var en liten bakpulverplåtburk med lock. Gasen knöts upp till max med najtråd, nu var det dags för provkörning. Vad jag kommer ihåg så var det mest att springa, och fantisera om hur fort det skulle gå bara den startade. Och plötsligt tände den till och startade, men då höll inte den krökta spiken i kedjan och då var åkningen slut för den kvällen. Vad jag vill säga med den här lilla berättelsen från mitten av 60-talet är att vi hade väldigt många roliga timmar med enkla medel och mycket fantasi. Eftersom jag var ganska trött på skolan fanns det möjlighet att sluta efter årskurs-7, men då var kravet träslöjd på lördagar och någon kvällskurs på totalt 180 tim. Naturligtvis måste målsman skriva under detta annars gick det inte att genomföra. För min del blev det trä- och metallkurs. Det var ett krav från mina föräldrar att en yrkesutbildning skulle genomföras senare, efter ett uppehåll från skolan. Att få tag i ett arbete på den tiden var inte så svårt, det fanns i regel springpojksjobb att söka. Jag hade turen att få ett jobb som kontorsbud. En Puch packmoped fanns till förfogande men för min del var det inte att tänka på efter som det var 10-månader kvar till min15-årsdag. Det var bara att pumpa däcken, smörja kedjan och börja cykla. Åtskilliga gånger lånades nyckeln till mopedgaraget för torrkörning på packisen. Puch Mc-50. >> Typisk tidningsannons.
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=