VeteranAktuellt 1-2021

1 . 2021 VETERANAKTUELLT 4 Klas och han medhjälpare ”bror min en kall” hade sitt ursprung från de Indre delarna av Västerbotten, således blev alla citat från Klas på grovkornig västerbottniska. Se svets he kunn ja men tunnplåt ´n ä ja int na hemma på, och visade upp ett plåtstycke som mätte 150 mm. Jättebärgaren byggdes om på garagegolvet, där mallarna kritades upp på betongen, blev det inte till belåtenhet suddades det ut m foten. Något kritstreck blev inte rätt när ramen kapades av å förlängdes samt att bakaxeln flyttades längre bak, den blev svankryggig. Swahns jättebärgare var tidigt ute med en ” kratta” som pressades ner i vägbanan vid svårartade bärgningar. Hydraul tuberna var hämtade från en bandtraktor av märket Caterpillar som egentligen var avsedd för snöröjning. Kär 46:an stod kvar han rörts in´t en tum Krattan användes även vid hög lyft, då lades vajern över en halvdels upplyfta kratta. Viraspelen hade Holmbergs Mekaniska i Husum hjälpt honom med, men mycket gjorde Klas själv och då var utväxlingen det viktigaste, sedan om axeln hamnade i centrum på trumman var inte så noga, Vinjetten till TV programmet Teknisk Magasin dyker upp nu på näthinnan. Bärgningen av en 25 tons lingrävare som satt sig ner i lersmockantillhör berättelserna. När viraspelet var på läget 1, alltså det lägsta utväxlingen som fanns att tillgå, ögonvittnen till händelsen sa att de inte såg att viran rörde sig men grävskopan kom upp på fast mark. Kär då höll 46:an på att svika mig Min egen ögonvittnes bild var en 22 meters långtradare med en vikt på 30 – 35 ton kört av vägen vid den nyligen invigda norra infarten till Husum 1967. CM Hägglunds bärgare Volvo Titan turbo (fabriksbärgare) och Mellbergs Bedford även den fabriksbyggda båda anslutna till bärgningskåren Örnsköldsvik. Det blev årets händelse för en motorintresserad 14 årig yngling. Men si de båda drog och stånkade utan framgång, då tillkallades Klas,trots att han inte var ansluten till Kåren. Det sas att det gick för sakta vid bärgningar, hur det egentlig var! det får bli ett oskrivet kort i denna artikel. Krattan sattes i vägbanan, handgasen lite mer än hälften, och ett lugnt rasslande i vira spelet läge 2 på spelet, de är när viran knappt rörde sig och så var långtradaren uppe på vägen. Vill minnas att tradaren tillhörde SLAAB fraktbolag. Glåporden haglade i takt med allt fler uppmärksammade bärgningar av jättebärgaren och dess besättning, en kall och Klas. På frågan om varför han inte monterade in en Dieselmotor i 46:an svarade Klas ”jag får 300 kronor för varje bärgning så jag har råd att tanka”, å det gjorde han oftast på Caltex i Dombäck med föreståndare Ragnar >> Spel, trummor och vire väl tilltaget.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=