VeteranAktuellt 1-2021

VETERANAKTUELLT 1 . 2021 31 med min muck kom Severt och Bil & Buss överens om att jag lika gärna kunde börja hos honom i Ornäs. Så blev det. Severts privatbil var en större 6-cyl Citrôen, Berliner 15. När han var i Falun en gång var det blixthalka i Gruvrisbacken. All trafik, både uppför och nedför, stod still. Severt lyckades vända bilen och träffade en lastbil med bakändan. Den trafikskadade bilen byggdes om till en tävlingsbil. Den visade sig ha en väghållning utan jämförelse och tävlingarna gick i stort sett bra. Men avgasröret kom att ligga för nära trägolvet. I en tävling i Gävle började golvet att brinna. Vid målet för sträckan pågick viss försäljning. Severt rusade dit och köpte en back dricka. Vi öppnade flaskorna och hällde över elden. Det såg ut att slockna. Före målet på nästa sträcka blossade elden upp igen. Ingen försäljning på denna plats - men en gödselstack. Severt dit med spade och hink och in på golvet med gödseln. Elden slocknade men lukten satt i månader, både i bil och kläder. I Rikspokalen, Stockholm, startade vi hårt och det gick ganska bra. Men på första sträckan efter uppehållet var det slut. En av drivaxlarna hade gått av. Hade Severt haft Raymond Sjökvist i närheten - det var han som ”servade” bilen - så hade väl kroken satt sina spår. – Hörru farbror, skulle du inte åka längre, frågade en yngling på genuin stockholmsdialekt när vi klev ur bilen. Severt, som inte var på bästa humör, blev arg. Han tog upp jakten på åskådaren, skickade ut Kroken och fick tag i jackan. Han ruskade om ynglingen tills denne bad om ursäkt. Senare fick vi veta att det var en av landets bästa motorcyklister. Namnet var Varg-Olle Nygren. Men efteråt blev de båda goda vänner. Det berättade Olle för mig vid en veteranträff i Hedemora. Året därpå (1953) skulle Severt åka ännu fortare. Han köpte en Ferrari från Italien genom agenten Bjurströms i Örebro. Den skulle han ha på isbanetävlingarna. Sen en kväll bjöd han på en demonstrationstur - det gick i 220 km! Han hade ett överlägset vagnmaterial och första tävlingen på Varpan i Falun gick bra. Bland konkurrenterna fanns i första hand nästan oslagbare Ockelbo-Lundgren, gift med Faluåkaren Calle Tysks dotter Ulla. Det skulle bli en tävling i Burträsk. Kvällen före avresan var vi engagerade hemma hos Severt. Även Ockelbo-Lundgren var med. Han bad Severt att ta det lugnt och i stället göra heaten spännande. Han kunde ju åka om de andra när han ville. -Nej, blev svaret, nu ska ”lappj-a” få se hur man kör bil. Denna gång skulle jag inte följa med och det är jag tacksam för. Under tävlingen, som kördes på en bana med upp till två meter höga snövallar, rullade Severt Sundberg runt med bilen som saknade störtbåge. Han avled direkt. Det var i denna legendariska Ferrari Severt Sundberg tog de stora segrarna, men i vilken hans karriär också tog ett tragiskt slut. Bilden tagen vid isracing på Varpan i Falun. Fotnot: Originalkorten finns i Umeå hos David Lindgren 92 år som var där och bevittnade denna tragiska händelse.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=