VeteranAktuellt 1-2021

VETERANAKTUELLT 1 . 2021 CITROEN DS Det började dyka upp ritningar i biltidningar, och först kunde man tro att det var en bluff men det var det alltså inte. På franska uttalas ”DS” som déesse det vill säga gudinna. I Sverige kallades bilen ofta för paddan på grund av sin likhet med groddjuret. Bilsalongen i Paris 1955 skulle gå till historien och Citroens monter formligen översvämmades av besökare. Först och främst handlade det om designen, Citroen DS var låg och utsträckt med många fönster. Bakre körriktningsvisarna hade formen som champagneglas och låg infällda i taket, den sensationella ratten hade bara en eker. Bilsalongens första dag, då skrevs det 12 000 kontrakt, då salongen stängde efter 10 dagar var 80 000 kontrakt skrivna. Ds innehöll ännu flera nyheter som gashydraulisk fjädring som provats ut på Traction 15, bromsskivor fram, ett hydraulsystem för styrningen och en automatisk koppling. Att påstå att konkurrenterna låg hästlängder efter är en underdrift av stora mått och genast strömmade det in beställningar till Citroen vilket gjorde att den första tiden inte var alldeles problemfri. 1957 kom ID, en förenklad version med fjädring som bara var gashydraulisk och saknade servostyrning och servobromsar, medan DS använde hydraulsystemet för att även kontrollera styrning, koppling och växling. Fjädringen på DS består av sfäriska gasklockor fyllda med kvävgas. Komprimering av denna gas medelst till hjulupphängningen anslutna hydraulcylindrar och länkstag ger själva fjädringsrörelsen. Bilens spårvidd är olika mellan fram och bakaxel med 15 cm större spårvidd fram. Detta innebär att bilen lämnar fyra spår efter sig i nysnö. Inalles är konstruktionen rätt så komplicerad. I bilens originalutrustning saknas domkraft. Vid hjulbyte använder man bilens hydraulsystem för att lyfta det punkterade hjulet. För att ta bort bakhjulet måst man demontera bakskärmen, lätt gjort eftersom skärmen sitter fast med en mutter. I nödfall går det att köra bilen med endast ett bakhjul. Allt var nytt med den här bilen: designen, tekniken och komforten. // TEXT & BILD: Håkan Nordin. Citroen DS 4-cyl Radmotor, 1911 cm. 75hk. Framhjulsdrift Växellåda: 4-växl halvaut, 3-stegs autom. 4/5 växl. manuell. Karosseri: fyrdörrars sedan, 2-d cabriolet, 5-d combi (Break) Citroen DS och ID tillverkades under åren 1955-1975 i 1 456 115 exemplar. 9,667( 1, $77 Revolutionen 1955. Vantro? Kan man tro på allt? Han är en utomordentligt skicklig motorskribent, sedan sextiotalet har han sysslat med mororcyklar på alla nivåer, känner alla i branschen. Numera bosatt i Tyskland sedan ett antal år, översätter texter, naturligtvis ommc, skriver artiklar och kåserier. Namnet Janne Leek. Under en tvångsinternering i Spanien under Corona fick han, som han säger, tid att tänka och kom fram till att man inte ska tro på allt. Gott om tid till mycket läsning bland annat en intervju med en racerförare i två olika tidskrifter, då kom han fram till att inte tro på allt!! Längre fram i texten skriver han : Polaren Neil ägde en äkta RBG Suzuki och just nu leker Neil med iden att skaffa en ”civil” gat-RG men det finns för många som tillhört Kenny Irons, Steve Manship eller Simon Buckmaster. Janne Leek berättade för honom att det finns en RG som är absolut oöverträffad i värde och det är den som Elvis Presley sålde till Steve Mc Queen som i sin tur gav bort den till en ung student vid namn Donald Trump, som körde den till skrot i New Holland tunneln. När Chris Rea flera år senare lät renovera maskinen hittade man faktiskt skrapmärken på sadeln efter Triumps lackskor. I konermuttern för justering till kopplingsvajern hängde fortfarande långa, röda hårstrån. Hela historien kan man faktiskt googla under Janis Joplin. Sant eller fake news?? // Janne Leek 25

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=