VeteranAktuellt 1-2021

1961 byttes bilen in av en bilfirma i Skellefteå, där fanns den till 1963. Vad som hände under de två åren är inte känt, kanske dålig motor!!!! Samma år (- 63) hamnade Rambler bilen i trakterna av Umeå nu med reg nummer AC 53366 och här renoverades motorn för första gången, lagren i vevaxeln ville inte vara med längre. Därefter vandrade den mellan säljare och köpare, och enligt obekräftade uppgifter får den nu silverfärgat tak av flake typ. 1966 köptes den av en motorburen ungdom känd från Umeås gator o torg, och blev därmed ett rullande nöjespalats. Motorn gav upp och lyftes ut till förmån för en fungerande. Den sex cylindriga originalmotorn lämnades på en myr för att slukas upp av den förrädiska våtmarken. Raggarbilen som blev motorhistoriskt intressant 5$0%/(5 NjǏLJNj LJ 683(5 NjǏ Som ny med blanksvart färg levererades Ramblern till Norrbotten och Arvidsjaur som droskbil för beställningstrafik med regnummer BD 39295. Där tjänstgjorde den troligen som skolskjuts på undermåligt vägnät oftast på grus. Text och bild: Sune S De utslitna bromsbanden bak resulterade i att bromsrören knipsades av och bockades för att kunna bibehålla trycket på frambromsarna. Under den här tiden förekom reg nr -AC 533 66 svart Rambler- flitigt som anrop i polisens radiobilar, ibland även med inslag av biljakter. Ägaren och hans kompisar hade inga gränser gällande rådande lagar och hur livat man kunde ha i en gammal uttjänt Rambler taxibil. Här finns en berättelse som går under namnet – norgeresan – som inte tål att återberättas i detta forum. En o annan avåkning kan tydligt utläsas på bilens underrede, böndernas åker o skogsmarker har nog besökts ett flertal gånger. Motorns oljemängd har reduserats med 20 1 . 2021 VETERANAKTUELLT 1 ½ åriga barn- barnet Noah på huven på morfars Rambler 1959.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=