VeteranAktuellt 1-2021

VETERANAKTUELLT 1 . 2021 17 ny speedwaybana i Burträsk 8000 kom för att se sörlänningarna, som Rune Sörmander, Stig Pramberg med flera tävla mot Skellefteåförarna, som stod sig väl i konkurrensen. Några exempel på den tidens månghövdade publiktillströmning. Hela femtiotalet, fortsatt mycket tävlande mest varje helg, isracing på vinterhalvåret, 1000 meter på travbanorna sommartid, gällde inte bara Fantomen utan alla ”motorfantomer” i norr. Norrlandseliten, bröderna Engström Henning och Harald, Ivar Nilsson, Åke Lindkvist som senare blev Stockholmare, alla från Skellefteå samt Fantomen fick många tillfällen att mäta sig med sörlänningarna. De stora pojkarna som ”Varg-Olle”, Ragge Sundkvist, Stig Pramberg, Rune Sörmander med flera besökte ofta Norrland för att fightas med våra förare. Ofta var strapatserna till och från tävlingarna mer händelserika än själva tävlingen. Skador under tävling var han förskonade ifrån, kanske beroende på en viss skicklighet. Fler saker hände till och från, som resan till Skellefteå för en istävling, sämsta tänkbara väglag med snömodd och allmänt svårkört, slitna sommardäck. Liten skåpbil utan mellanvägg från lastutrymmet, framhjulet stod löst lutad mot cykeln, i det dåliga väglaget var en dikeskörning förklarlig, Hjulet kom som en projektil i huvudet på Fantomen, effekten blev stor med alla dessa vassa nabbar. Kraftigt blodvite uppstod och bilen en aning demolerad. Händelsen utspelade sig i trakten kring Umeå där Fantomen hade bekanta som han kontaktade och bad om hjälp med att fixa bilen åtminstone så att strålkastarna fungerade själv åkte han till sjukhuset för omplåstring. Det här skedde på lördag och tävlingen i Skellefteå gick på söndag. Tävlingsdagen var huvudet i bandage så hjälmen fick inte plats men fogliga funktionärer menade att bandaget fungerade nog som hjälm med en toppluva ovanpå. ”The show must go on.” Historien förtäljer inte hur det gick på tävlingen. Fantomen tävlade flitigt mellan -46 och -60,därefter blev det enligt honom färre tävlingar och förare. Efter närmare 15 år inträder en viss mättnad av resor, kalla depåer, bra och mindre bra resultat på tävlingarna. – ”Jag körde oerhört många tävlingar under årens lopp, fick bud om att flytta söderut och köra för klubbar där, men jag hade ju min verkstad som band mig”, säger Fantomen. ”Tävling i Ryssland var aktuellt en gång men jag tyckte inte att jag hade ekonomi till det.” >> Stilstudie av Fantomen Isracing -50-talet. Tävling Höglandssjön Ö-vik -59 Fantomen före Stig Pramberg, Vargarna.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=