VETERANAKTUELLT 1 . 2021 11 naturlig. Tillsammans med en kunnig kamrat lade Christian ned åtskilliga timmars spacklings och slipningsjobb. Färgvalet blev lite speciellt. Röd kändes alldeles för vanligt. Istället valdes Frankrikes klassiska tävlingsfärg en ljusblå nyans, ofta kallad Bugatti-blå. Ytterligare omlackeringar av bilen har gjorts sedan dess, Den skiner numera i den engelska kulören, British Racing Green. Sätena i bilen var i mycket dåligt skick vid köpet. Christians 1,92 cm i strumplästen gjorde det nästan omöjligt för honom att hitta en bekväm sittställning. Ett nytt djupt skålat ryggstöd tillverkades och monterades istället. Sätesklädseln hämtades från en gammal Riley. Denna klädsel är numera utbytt och uppsydd i nytt läder från Sydamerika. Ett snyggt tillbehör som anskaffades var en sportig ratt i hålad aluminium. En extra finess fick Christian till genom att i rattcentrum montera en äkta amerikansk silverdollar. Metallen i dessa mynt är alltid specificerad. I detta fall härstammar silvret från en amerikansk silvergruva vid namn ”Morgan”. Som ni förstått när ni läst så här långt är att Christian inte strävade efter att återställa bilen till ”original” då i sin ungdom på 60-talet. Det begreppet och dess innebörd var knappast ens uppfunnet på den tiden. Hans intention var istället att göra bilen ”finare” och ”sportigare” utifrån den tidens mått och tankesätt. Ett exempel är hans omdaning av instrumentbrädan. Flera av originalinstrumenten fungerade inte vid inköpet. Dessa byttes därför ut mot en uppsättning begagnade instrument hämtade från en Triumph Herald och en Studebaker. Varvräknare anskaffades också. Det var på modet då, samt att instrumenten skulle ha svart bakgrund. Instrumenttavlorna har i nutid bytts till ett ljust utförande och med ett textsnitt som ger rätt stil för 50-talet. Modifieringarna fortsatte sedan löpande genom åren. Torpeden i motor- >> Läderklädsel. Silverdollar.
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=