VeteranAktuellt 1-2020

det, vem vet det kanske periodvis störde nattsömnen. – Den påbörjade Alfetta- renoveringen omintetgjordes för nu skulle det bli en GTV 6 med en sexcylindrig Alfa 164 motor. Vi alla förstår väl, att pula dit en sexa där det tidigare suttit en fyra gör sig inte själv, eller hur. Tre bilar och lika många motorer fick släppa till delar för att få till denna ”pärla”. Det gäller att räkna ut det in i minsta detalj, som exempel att kylaren från en SAAB passar utmärkt, låter som att det bara var att lyfta i den, icke, så enkelt var det inte. Om inte allt, så det mesta, har han tillverkat och byggt om själv, lackering inkluderat. För att kunna lackera i det nymålade garaget, ja då bygger man ett plastgarage inne i det befintliga med en utsug på yttervägen. Enkelt!!! Avståndet till pedaler och ratt är ”måttbeställt” även växelspaken är precis placerad vilket ger för korta snabba växlingar. För att få nära till växelspaken blev länken från spak till lådan lång men utan något som helst glapp. Jag fick en provtur och det är bara att konstatera, det tog undan ordentligt, ryggen mot ryggstödet och håll i hatten. Hård fjädring är ett måste på sådana fartvidunder, ändå tänker han använda den i mindre omfattning som bruksbil. Mannen bakom underverket lystrar till namnet Olle Bergström, 33 år gift två barn fin villa ännu finare garage, är till professionen produktionstekniker på BAE System här i Ö-vik. På min fråga hur hinner du hålla allt i det skick du har det, blev svaret: tidsplanering. Då fick jag svar på, varför jag inte hinner med så mycket. // VETERANAKTUELLT 1 . 2020 7 Efter provturen pustar vi ut vid bergets topp. Byggmästaren själv Olle Bergström i bakgrunden en BMWmotorcykel som byggdes lite i förbifarten.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=