VeteranAktuellt 1-2020

15 VETERANAKTUELLT 1 . 2020 fick en grundlig renovering och såldes senare till Norge. En röd Indian motorcykel från 1929 hanns också med. Den såldes inom en timme efter det att försäljningsannonsen publicerades i Classic motor. Lätt att förstå när man ser fotot som togs efter renoveringen! Skodan roadstern importerades till Sverige från tillverkaren AZNP i Tjeckoslovakien år 1952. Den torde vara den enda som nu finns kvar av de sex öppna Skoda bilar som anlände hit det året. Bilen har centralram med ledad bakaxel och individuell framvagn med tvärgående bladfjädrar. 16 tums hjul. Karossen i är av plåt spikad på en träram i ask. Motorn är fyrcylindrig vattenkyld på 1089 cc på 32 hk. Värmepaket saknas. Växellådan fyrväxlad med synkronisering endast på de två sista växlarna. Toppfarten är angiven till 100 km/tim. Inget fartåk således. Bromsarna är hydrauliska. Handbromsen är lite speciell. Bilens handbok instruerar föraren att för att få full bromskraft på bakhjulen måste fotbromsen trampa ned hårt och sedan därefter dra åt handbromsspaken. En teknisk (nöd?) lösning som Svensk Bilprovning på sin tid hade svårt att acceptera trots att de Arne informerade om tillverkarens instruktion. Sven-Åke och Maj är mycket nöjda med sin bil. Avsaknaden av värme gör dock att åkturerna begränsar sig till finvädersdager. Så var det också för Arne. Han gillade mekandet mer än åkandet. Det svenska klimatet kanske inte är gjort för öppna roadsters, men när förhållandena är ideala då finns det nog inget som slår en åktur i öppen 1952 års Skoda! Eller vad tror ni? // Indian 1929. Overland Wippet 1927. Skodans hemkomst inför renovering. Motor. Chassit klart. Motor på plats.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=