VETERANAKTUELLT 1 . 2019 9 170 V Cab. 1939 färdig för besiktning. Nylagt golv bak, träet på plats som karossen vilar på. karosser. Man kan med fog säga att han inte renoverar bilar, han snarare bygger bilar, ofta blir 2-3 st 1 färdig bil. Han visar mig en bakskärm som tydligen haft en skada och lagats amatörmässigt, det stämde inte åt något håll. ”Det är ju vad jag förstår med mitt lilla förstånd många timmars arbete” sa jag. ”Visst, men när det väl är fixat då kommer tillfredsställelsen”. Konstnärligt skapande ger glädje. Tidsplanen är att, om fem år ska bilen vara klar. Den tiden behövs gott och väl för under tiden kommer hustrun och han åka motorcykel i Indien, Europa och kanske en gång till, till Ryssland. Oundvikligt att i detta trånga garage inte konfronteras med en 170 V cabb. från 1939 som är färdig, så när som på kylarmaskeringen som varit på kromning och som sägs vara på ingång endera. Bilen är av rysk härkomst men köptes i Luleå 1998. Strax därefter såg jag den i ett förråd och Kennet förklarade med glädje att det var fel motor, fel axlar och hjul, inte rätt golv och tanken satt i bagageutrymmet, skulle sitta under huven fram. Väldigt lite var rätt. Flera andra bilar fick donera både det ena och andra. Fem år tog renoveringen och nu står den där med en 4 cyl motor på 38 hkr. samt en 4 växlad låda, mörkblå och grann och väntar på reg.besiktning. Förstår inte varför uttrycket ”att ha alla hönsen hemma” dök upp i mitt huvud när jag lämnade garaget, säger en som knappt kan byta tändstift på vår Morris Minor. // >>
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=