VeteranAktuellt 1-2019

1 . 2019 VETERANAKTUELLT 6 1 . 2019 VETERANAKTUELLT BILDER FRÅN FÖRR Visa oss dina fordon! Maila bild och bildtext till veteranaktuellt@gmail.com. 6 En olycka händer så lätt, speciellt i vinterväglag med slitna framdäck och snökedjor bak, dessutom släpvagn med,kan det vara mjölkkrukor som last. Bilmärke Chrysler eller Buick? Br Lindströms Åkeri i Hemling norr om Ö-vik redo för plogning, lägg märke till vingens placering, långt bakom bilen. Bilmärke ???? I början av 1930-talet söndagen i mars såg det ut att bli något alldeles extra för de boende på den lilla halvön Bjässholmen strax utanför Utansjö. När Augustin Karlsson öppnade för den som så tidigt bankade på ytterdörren, möttes han av två trenchcoatklädda män i något slags officers-skärmmössa, av vilka den närmast stående, efter att först bett om ursäkt, förklarade: - Jag heter Albin Ahrenberg och har blivit tvungen gå ner på isen med mitt flygplan på grund av en skevnings- roderskada. Vi behöver telefonera till Härnösand för att få tag på en karl med svetsaggregat. Den andre, som senare visade sig vara mekaniker, började genast ringa och många minuter tog det inte heller förrän kaffe med dopp stod på köksbordet. Augustin skulle aldrig glömma den där pratstunden vid kaffebordet tillsammans med flygpionjären Ahrenberg - världsberömd för flygförsöket till Amerika 1929 och den lyckosamma spaningen efter den på Grönland försvunne polarforskaren Courtauld 1931. Det hade blivit sent på eftermiddagen innan Ahrenberg tackade för sej och planet på nytt kunde lyfta. Massvis med människor hade då i det vackra vädret varit ute och skådat den sällsynta makapären. (Åke Gerhard) Fotnot: Det var med hans Junker SE-AAB vilket plan kom att haverera den 1 oktober 1935 i tät dimma i Vännäs med en annan pilot. Kollision med skog på bergssida, pilot A Widell, endast motorn hel. Planet hade då gjort hela 18876 flygningar! (Svenskt Flyghistoriskt Forum)

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=