1 . 2019 VETERANAKTUELLT 4 Kompisen tyckte att jag kunde väl i alla fall se vad det var och sedan bestämma. Jag föll till föga och tog min son med för att titta. Vid ankomst visade det sig att en stor tall på 20 cm diameter växt upp framför garageporten så det blev att låna såg och yxa för att fälla den. Väl inne i garaget står då denna Saab. En skitig uppallad 2t kortnos, färgen rödbrun men hade nog varit röd som original. Tidens damm hade färgändrat den. Efter en ordentlig okulärbesiktning så kunde konstateras att bilen var i ett mycket föredömligt skick, tom luften fanns kvar i däcken. Ett misstag ägaren gjort var att han dragit åt handbromsen så ett av hjulen satt fast. Efter lite velande hit och dit så bestämde jag mig för att ta emot bilen. Hem till Umeå och hämta bilsläp för hemtransport. Spänningen var stor, skulle den starta, fungerade allt etc.? Efter en del mekande med att få till bränslepumpen, brytarna hade ärgat ihop så small den igång. En helvetisk smäll, ett stort hål i ljuddämparen uppstod men det var en trevlig upplevelse med blåröken och smattrandet. Motorn gick fint, växellådan fungerade mjukt och följsamt. Nu var det ju bara att köra på och iordningställa den. Bromsar etc skulle gås igenom, elkontakter rengöras för det fanns en massa oxid i kontakterna så elen fungerade slumpvis. De följande veckorna gick åt till rengöring och genomgång av bromsar, motorrum, tvättning och polering, ozonrengöring invändigt, det var en 34 årig gammal unken lukt som hade satt sig fast, men efter två dygn så var det fräscht. Data om Saaben: Motor 38hk/28kw, 3vxl, L=4050 mm, B=1570 mm Tjv. = 890 kg Däck fram 5.20-15 Däck bak 5.20-15
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=